Fredag 00:00











                Fredag 00:00

Fredag: Dagen gengiver navnet på gudinderne Frigg og Freja, svarende til romernes Venus.
Venus var den romerske gudinde for skønhed og kærlighed, og hendes farve var grøn og symboliserede frugtbarhed og vækst.
Planeten Venus er let at se på himmelen, når det er stjerneklart. Den er ofte, til trods for at det er en planet, blevet kaldt både "aftenstjernen" og "morgenstjernen". Det er fordi lyset fra den sædvanligvis er stærkere og klarere end fra mange af de rigtige stjerner på himmelen.
På latin: dies Veneris 'Venus' dag', Feria VI, Feria sexta; fransk: Vendre-di; oldnordisk: friggsdagr.
Dagens tema: Justering :
Gennemførelsen sker i en konkret verden, der altid ændrer sig. Hvor velforberedt projektet end er, behøves der altså den konstante justering i forhold til de omverdensindflydelser, der aldrig ophører; balanceakten er udtrykt i fredagens Venus-symbol der knyttes til forfinelse, ligevægt, harmonisering og sanselighed, jvf. den danske dagsnavngiver, Freja.
Når man er født en fredag:
Fredagsbørn får kærlighed og lykke.


Fakta om: 07. juni
Dagens navn er: JEREMIAS

Jeremias dag: Dagen henviser til den gammeltestamentlige skikkelse Jeremias, en af de 4 store profeter: Esajas, Jeremias, Ezekiel og Daniel, også kendt fra Jeremias' Bog.
Han forudsiger bl.a. Jerusalems ødelæggelse. Jeremias virker i 40 år fra 626 før Kristus.

Jeremias blev født ca. 650 før Kr. i Anatot, ikke langt fra Jerusalem. Han var søn af præsten Hilkia og han voksede op i den ugudelige kong Manasses regeringstid, hvor gudløshed og afskyelig afgudsdyrkelse herskede i Judariket, medens Josia endnu var umyndig. Året efter at kong Josia begyndte sit reformarbejde, ca. 627 f.Kr., blev Jeremias kaldt til profet. Og som sådan virkede han helt til tiden efter Jerusalems fald i 586. Og han var også profet for de jøder, der var flygtet til Ægypten. I den første tid i hans gerning boede han højst sandsynligt i fødebyen, senere flyttede han til Jerusalem og blev vidne til byens ødelæggelse.
Jeremias er mere kendt end nogen anden profet i GT. Hans personlige oplevelser var nøje knyttet sammen med hans profetkald og hans personlige stemninger prægede hans taler. Han var af naturen øm og mild, men Guds budskab krævede en urokkelig fasthed af ham. Han led under en dobbel smerte. Han kendte sig ét med sit folk. Og det smertede ham, at han måtte udtale sådanne straffedomme fra Herren. Hans indre lidelse - noget af Guds egen smerte - var værre for ham end de ydre mishandlinger, han blev udsat for.
Gennem kaldsoplevelsen (Jer. 1. kap.) minder han os om Amos, men hans forkyndelse var også beslægtet også med Hoseas' og Esajas'. Hans Messias-profetier om den nye pagt, var præcise og vigtige. En åndelig pagt, skrevet i menneskenes hjerter.

Jeremias betyder "Yah ophøjer", også kaldet "Weeping profet", var en af de store profeter i den hebraiske bibel. Jeremias er traditionelt krediteret med authoring Bog Jeremias, 1 Kong, 2 konger og Bog Klagesangene med bistand og under editorship af Baruch ben Nerijas, hans skriftklog og discipel. Jødedommen betragter Bog Jeremias del af sin kanon, og betragter Jeremias som den anden af de store profeter. Islam betragter Jeremias som en profet, og han er opført som en stor profet i Ibn Kathir s kanoniske samling af Annals af Profeterne. Kristendommen angår også Jeremias som en profet, og han er citeret i Det Nye Testamente. Det er blevet fortolket, at Jeremias "åndeliggjort og individualiseret religion og insisterede på forrang af den enkeltes forhold til Gud."

Omkring et år efter Kong Josias af Juda havde vendt nationen mod omvendelse fra de udbredte afgudsdyrkelse af sin far og farfar, Jeremias 'eneste formål var at afsløre folkets synder og forklare årsagen til den forestående katastrofe (ødelæggelse af den babylonske hær og fangenskab) "Og når dine folk siger, 'Hvorfor har Herren vor Gud gjort alle disse ting til os" du skal sige til dem: "Som du forlod mig og tjente fremmede Guder i eders Land, så skal du tjene fremmede i et land, der ikke er dit. '" Guds personlige besked til Jeremias, "Attack dig, at de vil overvinde dig, at de kan ikke ", blev opfyldt mange gange i den bibelske fortælling, blev Jeremias angrebet af sine egne brødre, slået og sat i bestandene af en præst og falsk profet, fængslet af kongen, truet med døden, kastet ind i en cisterne ved Judas embedsmænd, og modstandere af en falsk profet. Når Nebukadnesar beslaglagt Jerusalem i 586 f.Kr., beordrede han at Jeremias blive befriet fra fængslet og behandles godt.

Lineage og tidlige liv

Jeremias var søn af Hilkija, en kohen (jødisk præst). Selvom han havde en munter tidlige liv, har vanskeligheder i de bøger af Jeremias og Klagesangene bedt forskere til at henvise til ham som "den grædende profet." Jeremias blev kaldet til profetisk tjeneste i ca. 626 f.Kr.. Han var søn af Hilkija fra landsbyen Anatot. Jeremias blev kaldet af Gud til at give profetere om Jerusalems ødelæggelse, der ville opstå ved angriberne fra nord. Det var fordi Israel havde været utro til lovgivningen i pagten og havde svigtet Gud ved at tilbede Ba'alerne. Israels folk havde endda gået så langt som at bygge høje altre for Ba'al for at brænde deres børn i brand som tilbud. Denne nation havde træder så langt fra Gud, at de havde brudt pagten, hvilket Gud at trække sine velsignelser. Jeremias blev styret af Gud til at proklamere, at nationen Israel ville blive konfronteret med hungersnød, plyndres og taget til fange af udlændinge, der ville eksil dem til et fremmed land.

Kronologi

Jeremias 'ministerium var aktiv fra det trettende år Josias, Judas Konge (3298 HC, eller 626 f.Kr.), indtil efter Jerusalems fald og ødelæggelsen af Salomons tempel i (3358 HC, eller 587 f.Kr.). Denne periode strakte regeringsperioder fem Judas Kongers: Josiah, Joahaz, Jojakim Jojakin, og Sidkijas. Det hebraiske sprog kronologi Seder HaDoroth giver Jeremias 'sidste år af profeti til at være (3350 HC), hvorved han overførte sine belæringer til Baruch ben Nerijas.

Kong Josias begyndte en religiøs reform i Juda på omkring 622 f.Kr.. "Aldrig havde der været en reform, så fejer i sine målsætninger, og så konsekvent i udførelsen!" Josias var fri til at afskære al hyldest til Assyrien og endda udvide sin magt mod nord, ind i det tidligere Israels område, fordi efter død Ashurbanipal (i 627 f.Kr.), begyndte allerede svækket assyriske imperium at smuldre. Også i 627 f.Kr. Jeremias modtog sin opfordring til at være en profet og dermed med andre ansporede Josijas reformer. "Ved at hævde, at nationen var under dom og ville vide vrede Jahve, hvis hun ikke omvendte, profeterne med til at gøde jorden for reformer."

Efter Josias' død blev Joahaz placeret på tronen, men egypterne tog ham i eksil, efter kun 3 måneder. Egypterne gjorde Kong Jojakim; han tillod hurtig forringelse af Josiah reformer og ærgrede Jeremias. Han spildte rigets ressourcer på en ny palads. I 605 f.Kr. blev egypterne dirigeres af babylonierne på Carcamesh og dermed det assyriske imperium forsvandt. Babylonierne flyttede ind i filistrenes sletten det næste år og hærget Ashkelon samt forårsager stor angst i Jerusalem. Jeremias udnyttede situationen til at prædike hans "Temple prædiken" (kap. 26). "Hans prædiken var ikke blot et angreb på staten, det var en opfordring til de enkelte mænd til at beslutte for Guds rige mod rige Jojakim. Og hans eget liv var en illustration af de enorme omkostninger for denne beslutning."

Bibelsk fortælling
Kaldet

Herren kaldte Jeremias til profetisk tjeneste i omkring 626 f.Kr., omkring et år efter Josias Judas konge havde vendt nationen mod omvendelse fra de udbredte afgudsdyrkelse af sin far og bedstefar. I sidste ende ville Josiah reformer ikke være nok til at bevare Juda og Jerusalem fra ødelæggelse, både fordi synder Manasse Josiah bedstefar, var gået for vidt, og som et resultat af Judas tilbagevenden til afgudsdyrkelse (Jer 11.10ff.). Sådan var det begær af nationen for falske guder, at efter Josiah død, ville nationen hurtigt vende tilbage til guderne over de omkringliggende nationer. Jeremias blev udpeget til at afsløre synder de mennesker og de kommende konsekvenser.

I modsætning til Esajas, som ivrigt accepteret hans profetiske kald, og ligner Moses, som var mindre end ivrig, Jeremias modstod opkaldet ved klager over, at han kun var et barn, og vidste ikke, hvordan man taler. Insisterede imidlertid Herren, at Jeremias gå og tale som befalet, og han rørte Jeremias 'mund og sætte Herrens ord i Jeremias' mund. Gud sagde Jeremias til "Få dig klar!" De karaktertræk og praksis Jeremias var erhverve for at være klar, er angivet i Jeremias 1 og omfatter ikke være bange, stod op for at tale, taler som fortalt, og gå hvor sendt. Andre discipliner, der har bidraget til uddannelsen af den unge profet og bekræftelse af hans budskab er beskrevet som ikke henvender sig til de mennesker, der ikke gifte sig eller blive far børn, ikke kommer til bryllupper eller begravelser, der ikke sidder i et hus med fest, og ikke sidder i selskab med merrymakers. Da Jeremias opstår veluddannede og fuldt kultiveret fra hans tidligste forkyndelse, har forholdet mellem ham og Sjafans familien blevet brugt til at antyde, at han kan have uddannet på scribal skole i Jerusalem, hvorover Sjafans præsiderede.

I hans tidlige ministerium, Jeremias var primært en prædiken profet, går hvor Herren instrueret ham til at prædike orakler i hele Israel. Han fordømte afgudsdyrkelse, grådighed af præster og falske profeter. Mange år senere, Gud instrueret Jeremias at nedskrive disse tidlige orakler og andre meddelelser.

Forfølgelse

3. billede fra oven: Rembrandt van Rijn, "Jeremias begræder Jerusalems ødelæggelse", c. 1630

Jeremias 'ministerium bedt naysayers at plotte imod ham. Selv folk i Anatot søgte at dræbe ham. (Jer.11 :21-23) Utilfredse med Jeremias 'budskab, muligvis til bekymring, at det ville lukke Anatot fristed, hans præstelige slægt og Mændene i Anatot sammensværgelse om at tage hans liv. Dog åbenbarede Herren sammensværgelsen til Jeremias beskyttet sit liv, og erklærede katastrofe for Mændene i Anatot. Da Jeremias klager til Herren om denne forfølgelse, forklarer Herren, at angrebene på ham, skal blive værre.

Fysisk forfølgelse begyndte, da præsten Pashur ben Immer, et tempel embedsmand, opsøgte Jeremias at have ham slået og sætte ham i bestandene på Upper Gate Benjamins for en dag. Efter dette, Jeremias udtrykker klagesang over vanskelighederne at tale Guds ord har forvoldt ham og beklager blive til grin og målet for hån. Han fortæller, hvordan hvis han forsøger at lukke Herrens ord inde og ikke nævne Guds navn, ordet bliver som ild i hans hjerte, og han er ude af stand til at holde det i.

Konflikter med falske profeter

På samme tid, mens Jeremias profeterede kommende ødelæggelse på grund af synder nationen, blev en række andre profeter profeterer fred. Herren havde Jeremias taler imod disse falske profeter.

For eksempel under regeringstid af kong Zedekias pålagde Herren Jeremias at lave et åg af meddelelsen, at nationen ville være omfattet af Babylons konge, og at lytte til de falske profeter ville bringe en langt værre katastrofe. Profeten Hananja imod Jeremias 'budskab. Han tog åget af Jeremias 'nakke, brød det og profeterede til Præsterne og alle de mennesker, der inden for to år at Herren ville bryde åg Babels Konges, men Herren talte til Jeremias siger "Gå hen og tale til Hananja sige, du har brudt åg af træ, men du har gjort i stedet et åg af jern."

Babylon

Den bibelske fortælling portrætterer Jeremias som værende underlagt yderligere forfølgelser. Efter Jeremias profeterede, at Jerusalem ville blive overgivet til den babylonske hær, kongens embedsmænd, herunder Pashur Præsten forsøgte at overbevise Kong Zedekias Jeremias skulle blive sat til døden, fordi han var nedslående soldaterne samt mennesker. Zedekias svarede, at han ikke ville modsætte dem. Derfor tog kongens embedsmænd Jeremias og satte ham ned i en cisterne, hvor han sank ned i mudderet. Hensigten syntes at være at dræbe Jeremias ved at lade ham sulte ihjel på en måde designet til at give de tjenestemænd, at hævde at være uskyldig i hans blod. En Etiopieren reddet Jeremias ved at trække ham ud af cisternen, men Jeremias forblev fængslet indtil Jerusalem faldt til den babylonske hær i 587 f.Kr..

Babylonierne udgivet Jeremias, og viste ham stor venlighed, så Jeremias til at vælge stedet for hans bopæl, ifølge en babylonisk edikt. Jeremias gik derfor til Mizpa i Benjamin med Gedalja, der var blevet gjort guvernør i Judæa.


                                                           

Det dynamisk skiftende indhold på denne side er sammensat af bearbejdet materiale, der fortrinsvis er inspireret af fakta fra ovenstående links. Disse links er i sig selv og i høj grad spændende og anbefalelsesværdig læsning.
Jeg påberåber mig således ingen former for ophavsret over nærværende materiale.
Jeg takker hermed for inspiration. :-)
M. Due 2024 - LU: 14:34 Pt: 26 msec.