Sankt Joseph med Jesusbarnet, malt af Guido Reni (c. 1635).

                Tirsdag 00:00


Den Hellige familie med Helligånden af Murillo, 1675-1682.


St. Joseph af Guido Reni.


Joseph og Maria med Jesusbarnet.




Bemærk, at Tyr mangler sin ene arm, som han mistede til Fenrisulven, da den skulle bindes.

                Tirsdag 00:00

Tirsdag: Denne dag er forbundet med vor nordiske krigsgud Tyr - det er Tyrs dag, eller på oldnordisk: tyrsdagr.
I romersk mytologi svarer denne til krigsguden Mars. Ofte refereres Mars til som den røde planet, og derfor er dette også passende farver i magisk henseende. Rød er en farve som associeres med sindet, ild, energi og fysisk styrke.
Arbejde med Mars kan være ypperligt, hvis man har behov for at styrke sit liv eller sig selv, men det er vigtigt at passe på og huske, at denne energi også har et sinde-aspekt i sig.
På latin: dies Martis Feria III, Feria tertia.
Dagens tema: Udfarende aktivitet :
'mængder af små-indgreb i dén omverden, der skal være skueplads for den modne skabelse, kortsigtede, men erfaringsgivende; krigersymbolet Mars udtrykkes i tirsdagens Tyr og er direkte genfundet i det franske Mar-di.
Når man er født en tirsdag:
Tirsdagsbørn har kærligt sind.


Fakta om: 19. marts
Dagens navn er: JOSEPH

Josefs dag: Den kirkelige festdag for Josef (eller Joseph), tømreren fra Nazareth og Jomfru Marias mand og Jesu plejefar. Dagen blev indført af pave Sixtus IV i 1497.
Alt, hvad der kendes om Jesu Kristi fosterfar, findes i evangelierne. Han var af Davids hus, en tømrer eller håndværker af fag, en "retskaffen" mand og der er ingen grund til at antage, at han var andet end en ung mand, da han blev trolovet med Maria.
Dette til trods, hævder unavngivne kilder dog, at Josef skulle have været 90 år gammel ved Jesu fødsel, samt at han dør i en alder af 108 år, sjovt nok i år 18.

Bekymringer blev fjernet af en engel

Hans bekymring, da han fandt, at hun var med barn, blev fjernet ved et syn af en engel og han tog hende til hustru. Efter Jesu fødsel i Betlehem blev Josef advaret fra himlen i en drøm, først om at flygte med Maria og barnet til Ægypten for at undslippe Herodes og senere, da Herodes var død, om at vende tilbage til Israels land. Men han frygtede Herodes' efterfølger i Judæa og tog videre til Galilæa, hvor de bosatte sig i Nazaret. Episoden om den tolvårige Jesus viser igen Josef som den trofaste i hans egenskab af vogter og hjælper. Det vides ikke, hvornår han døde, men det er klart, at det var før Jesu korsfæstelse. De få bibelske småfortællinger giver indtryk af en retfærdig, venlig, værdig og fornuftig mand, rede til handling, men selvudslettende. Dette var ikke nok for dem, der skrev apokryfe fortællinger og nogle af deres mere fantasifulde fortællinger gælder Skt. Josef. Det skyldes disse skribenter, at han så længe har været afbildet af kunstnerne som en gammel mand. Dyrkelsen af Skt. Josef synes at være begyndt i Ægypten; i Vesten begyndte man først sent at dyrke ham, men nu dyrkes han i stigende grad.

Josef er skytsengel for snedkere, tømrere og brændehuggere, men også for kirkegårdsgravere.
Døde i Nazareth, 20. Juli, år 18 E.kr.

Josephs baggrund i historien

Joseph er en skikkelse fra evangelierne, han er gift med Jomfru Maria, Jesu moder og plejefader til Jesus. I de romersk-katolske, østlige ortodokse og anglikanske kristne traditioner betragtes han som Sankt Joseph.

Paulus' Epistler, der generelt anses for de tidligst bevarede kristne optegnelser til Jesus' fader, har ingen henvisninger til Josef; og heller ikke Markusevangeliet, der generelt betragtes som det første af evangelierne, har nogen henvisninger.
Josefs første optræden er derfor i Matthæus og Lukas evangelierne. Hvert af disse indeholder et stamtræ hvor Jesu aner spores tilbage til Kong David, men fra to forskellige af Davids sønner; Matthæus følger den store kongelige linje fra Salomon, mens Lukas følger en anden linje fra Nathan, en anden søn af David og Batseba. Derfor er alle navnene mellem David og Josef forskellige. Ifølge Matthæus siges det, at "Jacob var far til Josef", mens efter Lukas, Josef, eller eventuelt Jesus, at være "fra Heli". Nogle lærde hælder til, at genealogierne i Mattæus viser Salomons slægt, som Josefs kongelige linje, og Nathans slægt i Lukas skulle være Marias linje.

Jesu ungdom

Matthæus og Lukas er også de eneste evangelister, der medtager fortællinger fra Jesu ungdom, og igen de er forskellige. I Lukas evangeliet, bor Josef i Nazareth og rejser til Bethlehem i forbindelse med den romerske folketælling. Efterfølgende, blev Jesus født der. I Matthæusevangeliet var Josef i Betlehem, Davids by, hvor Jesus bliver født, og flytter derefter til Nazareth med sin familie efter kong Herodes død. Matthæus er det eneste evangelium der medtager fortællingen om massakren på de uskyldige og flugten til Egypten: efter fødselen, forbliver Josef i Betlehem i en ubestemt periode (måske to år) indtil han tvunget af Herodes må søge tilflugt i Egypten; efter Herodes død, tager han sin familie tilbage til Judæa, og bosætter sig i Nazareth. Efter dette tidspunkt er der ingen yderligere omtale af Josef ved navn, selv om historien om Jesus i templet, Jesus 12. år, indeholder en reference til "begge hans forældre". Den kristne tradition beskriver Maria, som enke gennem hendes søns voksenliv. Evangelierne beskriver Josef som en "tekton"; traditionelt betyder ordet "Tømrer", selvom det græske udtryk i almindelighed er en træ håndværker, eller en jern og sten håndværker. Meget få andre oplysninger om Josef er givet i evangelierne. Han citeres aldrig. Matthæus registrerer fire drømme hvor Josef får overnaturlige pålæg før og efter Jesus fødsel og i de tidlige år.
I den første drøm bekræfter en engel for Josef, at Maria er med barn, undfanget ved Helligånden, at hun vil føde en søn, der skal navngives Jesus og som vil frelse sit folk fra deres synder og Josef bør derfor ikke være tilbageholdende med, at gifte sig med hende.
I den anden drøm fortæller en engel Josef, at han skal tage Maria og Jesus med sig til Egypten (fra Betlehem) og forblive der, indtil englen giver yderligere besked, fordi Herodes forsøger, at dræbe Jesus.
I Josefs tredje drøm pålægger en engel Josef, at vende tilbage til sin familie i Israel og siger dermed, at Herodes er død. Men Josef hører at Herodes søn Archelaus nu regerer over Judæa og han er bange for, at fortsætte rejsen.
I den fjerde drøm advarer Gud selv Josef om, at undgå at vende tilbage til Judæa (Betlehem). Josef, Maria og Jesus bosætter sig derefter i Galilæa regionen i Nazareth.

Sidste gang Josef vises personligt i et evangelium er historien om besøget i templet i Jerusalem, hvor Jesus er 12 år gammel og det findes kun i Lukas. Ligesom de tidlige fortællinger i historien betoner Jesus' bevidsthed om hans kommende mission: her taler Jesus til sine forældre (dem begge) om "min far", hvor han mener Gud, men de forstår ham ikke.(Lukas 2:41-51).

Josef forsvinder ud af evangelierne

Ingen af evangelierne nævner Josef, som tilstedeværende under nogen af begivenhederne i løbet af Jesus' voksenliv. De Synoptiske evangelier, derimod deler en scene, hvor folket fra Nazaret, Jesus' hjemby, tvivler på Jesu status som profet, fordi de kender hans familie. I Markus 6:3 kalder de Jesus " Marias søn" i stedet for, at nævne hans far. I Matthæus, kalder byens borgere Jesus for "tømrerens søn," igen uden at nævne hans far og igen han har brødre, der kaldes Jakob og Joses (dvs. Josef), og Simon og Judas (Matt 13:53-58). I Lukas 3:23 "og Jesus selv begyndte at nærme sig de tredive år, som søn af (mente man) Josef, som igen var søn af Heli," og Lukas nævner ikke nogen brødre (Lukas 4:16-30). I Lukas er tonen positiv, mens den i Markus og Matthæus er nedsættende. Denne hændelse fremgår ikke af Johannes evangeliet, men i en parallel historie henviser mistroiske jøder til "Jesus søn af Josef, hvis far og mor vi kender" (Johannes 6:41-51).

Josef er ikke nævnt, som værende til stede ved brylluppet i Kanaen i begyndelsen af Jesu vandringer, heller ikke ved slutningen. Hvis han havde været til stede ved korsfæstelsen, ville han efter jødisk skik have været forventet, at tage ansvaret for Jesu krop, men denne rolle udføres i stedet af Josef af Arimatæa. Jesus ville heller ikke have betroet sin mor til Johannes' varetægt, hvis hendes mand, Josef havde været i live.


                                                           

Det dynamisk skiftende indhold på denne side er sammensat af bearbejdet materiale, der fortrinsvis er inspireret af fakta fra ovenstående links. Disse links er i sig selv og i høj grad spændende og anbefalelsesværdig læsning.
Jeg påberåber mig således ingen former for ophavsret over nærværende materiale.
Jeg takker hermed for inspiration. :-)
M. Due 2024 - LU: 03:06 Pt: 27 msec.