Mandag 00:00












"Landkort" over månen. Stednavnene er læselige ved fuld forstørrelse. Tryk på kortet med musen.

                Mandag 00:00

Mandag: Dette er månens dag. Opkaldt efter Månen/Luna. latin: dies Lunae Feria II, Feria secunda oldnordisk: manadagr.
Flere traditionelle gudinde-billeder er associeret med månen (Selene, Diana, Aradia, Hecate osv.).
Dagen er forbundet med krop og helse og vore psykiske egenskaber. Mandag er derfor en dag for healing og psykisk udvikling. Passende farver for månen er hvidt og perleagtig violet (som skinnet i perler eller enkelte hvide månesten).
Dagens tema: Orientering :
'hvor er jeg?' - viden herom er den uundgåelige forudsætning for meningsfuld indgriben i en omverden; udtrykt i mandagens Måne, symbol på følelse, indtryksmodtagelighed, lunefuldhed, fragmentarisk fluktuerende opfattelser.
Når man er født en mandag:
Mandagsbørn har fagert skind.


Fakta om: 26. august
Dagens navn er: IRENÆUS

Irenæus dag: Legenden siger at kloakarbejderen Irenæus blev kastet i en brønd og kvalt, fordi han gav St. Concardias en kristen begravelse. Det skete i kejser Valerians regeringstid.
Legenden fortæller, at kloakarbejderen Irenæus og den fanatiske kristne Abundius gav St. Concordias lig en kristen begravelse. I den anledning blev de meldt til præfekten og som straf kastet i kloakken og kvalt. En soldat fortalte dem hvor St. Concordialig var blevet kastet og de begravede hende ved siden af St. Hippolytus.
Deres historie er en del af ringen af historier om Laurentius og Hippolytus, og bliver generelt betragtet som upålidelig.
En basilika er rejst til deres ære i nærheden af San Lorenzo fuori le Mura. De er begge begravet på kirkegården Sankt Cyriaca.
Død ca.258.

Irenæus

Irenæus (tidlige 2. århundrede - ca. 202), også kendt som Sankt Irenæus, var biskop af Lugdunum i Gallien, derefter en del af Romerriget (nu Lyon, Frankrig). Han var en tidlig kirke far og ham, og hans skrifter var formative i den tidlige udvikling af kristen teologi. Han var en tilhøreren af Polykarp, der igen traditionelt var en discipel af Johannes Evangelist.

Irenæus mest kendte bog, Adversus Haereses eller Imod Kættere (c. 180), er et detaljeret angreb på gnosticismen, som dengang var en alvorlig trussel mod kirken, og især på systemet af de gnostiske Valentinus. Som en af de første store kristne teologer understregede han de traditionelle elementer i kirken, især Bispestolen, Skriften og traditionen. Mod gnostikerne, der sagde, at de besad en hemmelig mundtlig tradition fra Jesus selv, vedligeholdes Irenæus, biskopper i forskellige byer er kendt helt tilbage til apostlene, og at biskopperne kun sikker vejledning til fortolkning af Skriften. Hans skrifter, med Clement og Ignatius, er taget som blandt de tidligste tegn på udvikle læren om det romerske Sædes forrang. Irenæus er det tidligste vidne til anerkendelse af de kanoniske karakterer af alle fire evangelier.

Irenæus er anerkendt som en helgen af den katolske kirke og den østlige ortodokse kirke. Hans festdag er den 28. juni i den generelle romerske kalender, hvor det blev indsat for første gang i 1920; i 1960 blev det overført til juli forlader 28. juni for Vigil fest af Sankt Peter og Paul, men i 1969 var det tilbage til den 28. juni, dagen for hans død. Den lutherske kirke fejrer Irenæus på den samme dato for hans liv af eksemplarisk kristent vidne. I den ortodokse kirke er hans festdag 23. August.

Biografi

Irenæus blev født i første halvdel af det andet århundrede (den nøjagtige dato er omstridt: mellem 115 og 125 nogle, eller 130 og 142 ifølge andre), og han menes at have været en græsk fra Polykarps hjemby, Smyrna i Lilleasien, nu Izmir, Tyrkiet. I modsætning til mange af sine samtidige, blev han opdraget i en kristen familie i stedet for konvertering som voksen.

Under forfølgelsen af Marcus Aurelius var den Romerske Kejser fra 161-180 af Irenæus en præst i kirken i Lyon. Præster i byen, hvoraf mange blev ramt fængsel for troen, sendte ham i 177 til Rom med et brev til pave Eleuterus om kætteri og montanisme, og dengang bar eftertrykkelig vidnesbyrd til hans fortjenester. Mens Irenæus var i Rom, fandt en massakre sted i Lyon. Vender tilbage til Gallien, efterfulgte Irenæus martyren Sankt Pothinus og blev den anden biskop af Lyon.

Under den religiøse fred, der fulgte forfølgelse af Marcus Aurelius, delte den nye biskop sine aktiviteter mellem opgaverne, præst og missionær, (hvilke vi har men korte data, sent og ikke meget visse). Næsten al hans forfatterskab var rettet mod gnosticisme. Den mest berømte af disse skrifter er Adversus haereses (imod Kættere). Irenæus hentyder til kommer på tværs af gnostiske skrifter, og holde samtaler med gnostikerne, og dette kan have fundet sted i Lilleasien eller i Rom. Men, det fremgår også, at Gnosticismen var til stede i nærheden af Lyon: han skriver, at der var tilhængere af 'Magus trolden' living og undervisning i Rhone-dalen.

Lidt er kendt om Irenæus karriere, efter at han blev biskop. Den sidste aktion rapporteret om ham (af Eusebius, 150 år senere) er at i 190 eller 191, udøvede han indflydelse på paven Victor I, til ikke at ekskommunikere de kristne samfund i Lilleasien, der vedholdt praksis af Quartodeciman fejringen af påske.

Intet vides om datoen for hans død, som skal have fundet sted i slutningen af 2 eller begyndelsen af det tredje århundrede. Den romersk-katolske kirke og ortodokse kirke fejrer ham som en martyr. Han blev begravet under Sankt Johannes kirken i Lyon, som senere blev omdøbt St Irenæus til hans ære. Graven og hans jordiske rester blev fuldstændig ødelagt i 1562 af huguenotterne.

Skrifter

Irenæus skrev en række bøger, men mest vigtigt, der overlever er Imod Kættere (eller den latinske titel, Adversus Haereses). I bog I, taler Irenæus om Valentinian Gnostics og deres forgængere, der går så langt tilbage som magikeren Simon Magus. I bog II forsøger han at bevise at Valentinianismen ikke indeholder nogen værdi med hensyn til dens doktriner. I bog III proklamerer Irenæus at vise, at disse doktriner er falske, ved at give modbeviser med erfaringer fra evangelierne. Bog IV består af Jesu ord, og her understreger Irenæus også enheden af det gamle testamente og evangeliet. I den endelige rumfang, bog V, fokuserer Irenæus på flere ordsprog af Jesus, plus breve af Apostlen Paulus.

Formålet med "Imod Kættere" var at modbevise lærdomme af forskellige Gnostiske grupper; tilsyneladende, havde flere græske købmænd indledt en oratorial kampagne i Irenæus biskoprådet, undervisning, at den materielle verden var utilsigtet oprettelsen af en ond Gud, hvorfra vi er at undslippe ved udøvelse af gnosis. Irenæus fremførte, at den sande gnosis er faktisk viden om Kristus, som Frelser i stedet undslipper fra kropslig eksistens. Før opdagelsen af bibliotek af Nag Hammadi i 1945 var Imod Kættere den bedst bevarede beskrivelse af gnosticismen. Ifølge nogle bibelske lærde, har resultaterne fra Nag Hammadi vist, at Irenæus beskrivelse af gnosticismen i høj grad skulle være af unøjagtig og omstridt karakter. Selvom korrekte i nogle detaljer om trossystemer af forskellige grupper, var Irenæus vigtigste formål, at advare kristne mod gnosticismen, snarere end at katalogisere disse overbevisninger. Han beskrev Gnostiske grupper som seksuelle libertinere, for eksempel, når nogle af deres egne skrifter fortaler for kyskhed mere kraftigt end de ortodokse tekster gjorde - men de gnostiske tekster kan ikke tages som guider til deres faktiske praksis, hvorom næsten intet pålideligt er kendt i dag. Men, mindst en akademiker, Rodney Stark, hævder, at det er det samme Nag Hammadi-bibliotek, der beviser, at Ireneaus havde ret.

Det syntes at Irenæuss kritik mod gnostikerne var overdrevne og førte til hans lærde afskedigelse i lang tid. For eksempel, skrev han: "de erklærer at forræderen Judas var grundigt bekendt med disse ting, og at han alene, at kende sandheden, som ingen andre gjorde, udrettede mysteriet om forræderi; af ham blev alle ting således smidt i forvirring. De producerer en fiktiv historie af denne art, som de stil Judas evangeliet." Disse påstande viste sig at være virkelig nævnt i Judas evangeliet hvor Jesus bad Judas om, at forråde ham. Under alle omstændigheder var gnostikerne ikke en enkelt gruppe, men en bred vifte af sekter. Nogle grupper var faktisk libertinere, fordi de betragtede kropslig eksistens som meningsløs; andre Roste kyskhed og forbød stærkt nogen seksuel aktivitet, selv inden for ægteskabet.

Irenæus skrev også den Demonstration af den apostolske prædiken (også kendt som bevis for den apostolske prædiker), som en armensk kopi af blev opdaget i 1904. Dette arbejde synes at have været en instruktion til nye Kristne konvertitter.

Eusebius attesterer andre værker af Irenæus, som i dag er mistet, herunder et ikke-navngivet brev til Blastus vedrørende skisma, om emnet af viden, på monarki eller hvordan Gud er ikke onde-årsag.

Irenæus udøvede bred indflydelse på den generation, som fulgte. Både Hippolytus og Tertullian trak frit på hans skrifter. Men ingen af hans værker udover Imod Kættere og Demonstrationen af den apostolske prædiken, overlever i dag, måske, fordi hans bogstavelige håb om et jordisk millennium kan have gjort ham Jungmanns læsning i græsk øst. Selv om ingen komplet version af Imod Kættere i dens oprindelige græske version eksisterer, besidder vi den fulde gamle latinske version, sandsynligvis fra det tredje århundrede, samt tre og tredive fragmenter af en syrisk og en komplet armensk version af bøgerne, 4 og 5.

Irenæus værker blev først oversat til engelsk af John Keble og udgivet i 1872 som en del af biblioteket i fædre-serien.

Skriften

Irenæus pegede på Skriften som et bevis for ortodoks kristendom imod heresies, klassificere som Skriften ikke blot det gamle testamente, men de fleste af de bøger, nu kendt som det nye Testamente, mens undtagen mange værker, et stort antal af gnostikerne, der blomstrede i det andet århundrede og hævdede fra Bibelen myndighed.

Før Irenæus afveg kristne, som evangeliet de foretrak. Kristne i Lilleasien foretrak Johannesevangeliet. Evangeliet Matthew var den mest populære samlede. Irenæus hævdede at fire evangelier, Matthew, Mark, Lukas og Johannes, var kanoniske skrifter. Irenæus giver således den tidligste vidne til påstand om de fire kanoniske evangelier, eventuelt i reaktion på Marcions redigeret version af Lukasevangeliet, som Marcion hævdede var ene og kun sande evangelium.

Baseret på argumenter Irenæus gjorde til støtte for kun fire autentiske evangelier, udlede nogle tolke at den firedobbelte evangeliet må har stadig været en nyhed i Irenæus tid. Imod Heresies 3.11.7 anerkender, at mange heterodokse kristne bruger kun ét evangelium, selv 3.11.9 anerkender, at nogle bruger mere end fire. Tatian's Diatessaron i om den samme tidsperiode succes er "... en kraftfuld angivelse af, den firedobbelte evangeliet samtidigt sponsoreret af Irenæus var bredt, endsige universelt, genkendes ikke."

Irenæus er også vores tidligste attestation for, at Johannesevangeliet var skrevet af Johannes Apostelen, og at Lukasevangeliet var skrevet af Lukas, ledsageren til Paulus.

Apologet og asketiske Tatian havde tidligere harmoniserede de fire evangelier i en enkelt fortælling, Diatesseron (c 150-160).

Forskere hævder, at Irenæus citater fra 21 af de 27 nye Testamente tekster:

Han henvises til Hebræerne (bog 2, kapitel 30) og Jakob (bog 4, kapitel 16) og måske endda 2 Peter (bog 5, kapitel 28) men citere ikke Philemon, 3 John eller Jude.

Apostolsk myndighed

I hans forfatterskab mod gnostikerne, som hævdede at have en hemmelig mundtlig tradition fra Jesus selv, fastholdt Irenæus at biskopper i forskellige byer er kendt helt tilbage til apostlene, og at biskopperne kun sikker vejledning til fortolkning af Skriften. I en passage, der blev et locus classicus af katolske-protestantiske polemik, understregede han den enestående placering i biskoppen af Rom.

Med lister over biskopper til hvilke Irenæus nævnt kunne senere læren om den apostolske succession af biskopperne sammenkædes. Denne arv var vigtigt at etablere en kæde af forældremyndigheden for ortodoksi. Han følte, at det vigtige, men også tale om en række ældster (presbytere).

Irenæus punkt når gendrive gnostikerne var, at alle de apostoliske kirker havde bevaret den samme traditioner og lære i mange uafhængige vandløb. Det var den enstemmige aftale mellem disse mange uafhængige streams til transmission, der viste sig den ortodokse tro, aktuelle i disse kirker, til at være sandt. Havde nogen fejl sneget sig ind, ville aftalen straks destrueres.

Irenæus teologi og kontrast med gnosticisme

Det centrale punkt af Irenæus teologi er enhed og Guds, godhed mod gnostikerne teori om Gud; en række af guddommelig udstråling (Aeons) sammen med en sondring mellem Monad og demiurgen. Irenæus bruger logoer teologi han arvet fra Justin Martyr. Irenæus var elev af Polykarp, der sagdes at have været undervist af Johannes Apostlen. (John havde brugt logoer terminologi i Johannesevangeliet og brev af 1 John). Irenæus foretrækker at tale om Sønnen og Ånden som "Guds hænder".

Hans vægt på enheden af Gud afspejles i hans tilsvarende vægt på enheden i frelse historie. Irenæus insisterer gentagne gange på at Gud begyndte verden og har tilsyn med det lige siden denne kreative handling; alt, hvad der er sket er en del af hans plan for menneskeheden. Essensen af denne plan er en proces med modning: Irenæus mener at menneskeheden blev oprettet umodne, og Gud bestemt hans skabninger til at tage lang tid at vokse ind i eller påtage sig den guddommelige lighed. Således, Adam og Eva blev skabt som børn. Deres Fall var således ikke en fuld-blæst oprør, men snarere en barnlig muslinger, et ønske om at vokse før deres tid og har alt med umiddelbarhed.

Alt, hvad der er sket siden er derfor blevet planlagt af Gud til at hjælpe menneskeheden overvinde denne indledende uheld og opnå åndelig modenhed. Verden er blevet bevidst designet af Gud som et svært sted, hvor mennesker er tvunget til at træffe moralske beslutninger, som kun på denne måde kan de modne som moralsk agenter. Irenæus sammenligner døden til de store fisk, der slugte Jonah: det var kun i dybet af hvalens mave, at Jonas kunne henvende sig til Gud og loven efter guddommelige. Ligeledes død og lidelse vises som onder, men uden dem kunne vi aldrig komme til at kende Gud.

Ifølge Irenæus er højdepunktet i frelse historie fremkomsten af Jesus. Irenæus menes at Kristus ville altid er blevet sendt, selv hvis menneskeheden havde aldrig syndet; men det faktum, at de synd bestemmer hans rolle som en frelser. Han ser Kristus som den nye Adam, der systematisk fortryder, hvad Adam gjorde: således, hvor Adam var ulydige om Guds edikt om frugten af træet til kundskab om godt og ondt, Kristus var lydig selv til døden på træ et træ. Irenæus er først til at drage sammenligninger mellem Eva og Mary, kontrasterende troløshed af førstnævnte med trofasthed af sidstnævnte. Ud over at vende den uret gjort af Adam, tænker Irenæus på Kristus som "recapitulating" eller "opsummering af" menneskers liv. Dette betyder, at Kristus går gennem alle faser af menneskers liv, fra barndom til alderdom, og blot ved at leve det, helliger det med hans guddommelighed. Selv om det hævdes undertiden, at Irenæus troede på Kristus ikke gjorde dø, indtil han var ældre end konventionelt portrætteret, biskop af Lyon blot påpegede, at da Jesus vendte den tilladte alder for at blive en rabbiner (30 år gammelt og derover), han sammenfattet og helliggjort i perioden mellem 30 og 50 år gamle, ifølge den jødiske skik at periodization af menneskers liv, og så rører ved begyndelsen af gamle alder når man bliver 50 år gammel.

I passagen af Adversus Haereses under overvejelse er Irenæus klart, at efter at have modtaget dåben i en alder af tredive, citerer Luke 3:23, gnostikerne derefter fejlagtigt hævder, at "Han (Jesus) prædikede kun et år regnes fra sin dåb", og også, "på at færdiggøre sit tredivte år han (Jesus) lidt, er faktisk stadig en ung mand, og der havde ikke nået at fremskreden alder." Irenæus argumenterer mod gnostikerne ved hjælp af Skriften til at vise, at Jesus lever mindst flere år efter sin dåb ved at referere til 3 tydeligt adskilte besøg til Jerusalem. Først er hvor Jesus gør vin ud af vand, han går til den Paschal festdag, hvorefter han trækker og er fundet i Samaria. Anden er da Jesus går op til Jerusalem i påsken og hærder den lamme, hvorefter han trækker over havet Tiberias. Den tredje omtale er når han rejser til Jerusalem, spiser påsken og lider den følgende dag.

Irenæus citerer Skriften, som vi refererer til som John 8:57, der tyder på at Jesus ministre i sit 40. I denne passage ønsker Jesu modstandere at argumentere for, at Jesus ikke har set Abraham, fordi Jesus er for ung. Jesu modstandere hævder, at Jesus ikke er endnu 50 år gammel. Irenæus hævder, at hvis Jesus var i trediverne, hans modstandere ville har hævdet, at han endnu ikke er 40 år, da det ville gøre ham endnu yngre. Irenæus argument er, at de ikke ville svække deres eget argument ved at tilføje år til Jesu alder. Irenæus også skriver, at "den ældste vidne til dette, der i Asien konfererede med John Herren discipel, at effekten at John havde leveret disse ting til dem: for han abode med dem indtil tider af Trajan. Og nogle af dem så ikke kun John, men andre af apostlene, og havde denne samme konto fra dem, og være vidne til den førnævnte forhold."

I Demonstration (74) Irenæus forstærket hans synspunkt om, at Jesus var mindst 45 med sætningen "Til Herodes konge af jøder og Pontius Pilate, guvernør af Claudius Cæsar, kom sammen og dømte ham til at blive korsfæstet." Dette ville placere korsfæstelsen tidligst AD 42.

Irenæus opfatter vores frelse som hovedsageligt kommer gennem en inkarnation af Gud som en mand. Han karakteriserer straffen for synd som død og korruption. Gud, men er udødelig og ubestikkelig, og blot ved at blive forenet til menneskelige natur i Kristus han formidler disse kvaliteter til os: de spredt, som det var, ligesom en godartet infektion. Irenæus forstår derfor Kristi forsoning som sker gennem hans inkarnation snarere end hans korsfæstelse, selv om sidstnævnte tilfælde er en integreret del af den tidligere.

Til sammenligning, ifølge den gnostiske frelse var oprettelsen perfekt til at begynde med; det behøvede ikke tid til at vokse og modnes. For valentinianerne er den materielle verden et resultat af tab af perfektion, som resulterede fra Sophias ønske om at forstå forfader. Derfor, man er i sidste ende indløses gennem hemmelige viden, at indtaste pleroma som Achamoth oprindeligt faldt.

Ifølge Valentinian Gnostics er der tre klasser af mennesker. De er det materiale, der ikke kan opnå frelse. den psykiske, som er styrket af værker og tro (de er en del af kirken); og det åndelige, der ikke kan henfald eller skades af materielle handlinger. Væsentlige, almindelige mennesker-dem, der har tro, men ikke besidder den specialviden - vil ikke opnå frelse. Spirituals, på anden side - de, der får denne store gave - er den eneste klasse, som i sidste ende vil nå frelsen.

I sin artikel med titlen "The Demiurge", opsummerer J.P. Arendzen Valentinian synspunkt om frelse for mennesket. Han skriver, "de første, eller kødelige mænd, vil vende tilbage til grove af sagen og endelig være fortæres af ild; de anden, eller psykiske mænd sammen med Demiurge som deres Herre, vil indtaste en mellemtilstand, hverken himlen (pleroma) eller helvede (whyle); de rent åndelige mænd bliver helt frigjort fra indflydelsen fra demiurgen og sammen med Frelseren og Achamoth, hans ægtefælle, træder pleroma afhændes af kroppen (húle) og sjæl (psuché)."

Irenæus er også kendt som en af de første teologer at anvende princippet om Apostolsk arvefølge til at tilbagevise hans modstandere.

I sin kritik af gnosticisme henviste Irenæus til et gnostiske evangelium, som portrætteret Judas i et positivt lys, som har handlet i overensstemmelse med Jesu instruktioner. De nyligt opdagede evangeliet af Judas datoer tæt på den periode, hvor Irenæus levede (sen 2. århundrede), og lærde betragter typisk dette arbejde som en af mange gnostiske tekster, viser et af mange sorter af gnostiske overbevisninger af perioden.

Irenæus mariology

Irenæus af Lyon er måske den tidligste af kirkefædre at udvikle en grundig mariology. Det er sikkert, at mens stadig meget ung, Irenæus havde set og hørt biskop Polycarp (d. 155) på Smyrna. Irenæus opstiller en oprigtig hensyn til Marys rolle i Frelsens økonomi.Selv om Eva havde Adam til mand, var hun stadig en jomfru... Af ulydig blev Eva dødsårsag for sig selv og for hele menneskeheden. På samme måde Mary, selvom hun havde en mand, var stadig jomfru, og ved at adlyde, hun blev årsag til frelse for sig selv og for hele menneskeheden.

Ifølge Irenæus skabt Kristus, fødes ud af Jomfru Maria, en helt ny historisk situation. Dette synspunkt påvirker senere Ambrose i Milano og Tertullian, der skrev om Guds Moder jomfru fødsel. Donor for en ny fødsel havde at være født i en helt ny måde. Den nye fødsel, er, at hvad der var tabt på grund af en kvinde, er nu gemt af en kvinde.

Profetiske eksegese

De første fire bøger af imod Heresies udgør et minut analyse og gendrivelse af de gnostiske doktriner. Femte er en opgørelse af positiv tro kontrasterende de konstant skiftende og modstridende gnostiske udtalelser med det urokkelige tro af kirken. Han appellerer til profetier at demonstrere rigtigheden af kristendommen.

Rom og ti horn

Irenæus viser det tætte forhold mellem de forudsagte begivenhederne i Daniel 2 og 7. Rom, det fjerde profetiske Kongerige, ville ende i en tidobbelt partition. De ti divisioner i rige er de "ti horn" i Daniel 7 og "ti horn" i åbenbaring 17. En "lille horn", som skal erstatte tre af Roms 10 divisioner, er også stadig fremtidige "ottende" i Johannes' Åbenbaring. Irenæus kulminerer med ødelæggelsen af alle riger på anden fremkomsten, når Kristus, den profeterede "sten," skåret ud af bjerget uden hænder, folk billedet efter Roms division.

Antikrist

Irenæus identificerede Antikrist, et andet navn for en mand frafalden af synd, med Daniels lille Horn og Johannes dyret i Åbenbaringen 13. Han forsøgte også at anvende andre udtryk til Antikrist, såsom "ødelæggelsens vederstyggelighed," nævnt af Kristus (mat. 24:15) og "kongen af en mest hårdt ansigt" i Gabriels forklaring af det lille Horn i Daniel 8. Men han er ikke helt klart, hvordan "offeret og drikoffer skal tages væk" under "halv-ugen," eller tre og et halv år af Antikrists regeringstid.

Under forestillingen om, at Antikrist, som en enkelt person, kan være af jødisk oprindelse, han selvbetjeningsregelsæt der omtale af "Dan" i Jeremias ' bog 8:16 og udeladelse af samme navn fra de stammer, der er anført i åbenbaring 7, kunne tyde på at Antikrist stamme. Denne formode blev grundlaget for en række efterfølgende fortolkninger af andre.

Tid, gange og halv tid

Ligesom de andre tidlige kirkefædre fortolket Irenæus det lille Horn i Daniel 7 tre og en halv "gange", som tre og et halvt bogstavelige år. Antikrists tre og et halvt år for at sidde i templet er placeret umiddelbart før Kristi genkomst.

De er identificeret som den anden halvdel af Daniel 9 "en uge". Irenæus siger intet af halvfjerds uger; Vi ved ikke, om han placeret "en uge" i slutningen af de halvfjerds, eller om han havde et hul.

666

Irenæus er den første af kirkefædrene der overvejer det mystiske tal 666. Mens Irenæus foreslår nogle løsninger på denne numeriske gåde, var hans fortolkninger meget reserverede. Således siger han forsigtigt:
  • Men at vide sikker på antallet af Skriften, der er seks hundrede seks og treds, lad dem venter først og fremmest opdelingen af riget i ti; derefter, i det næste sted, når disse konger er regerende, og begynder at sætte deres anliggender i orden, og fremme deres Kongerige (lade dem lære) for at erkende, at han, der skal komme påstår Kongeriget for sig selv, og skal skræmme de mænd, som vi har talt, har et navn, der indeholder de førnævnte tal, er virkelig ødelæggelsens vederstyggelighed.
Selvom Irenæus spekulere på tre navne der symboliserer dette mystiske nummer, nemlig Euanthas, Teitan og Lateinos, ikke desto mindre var han indhold til at tro, at Antikrist vil opstå nogen tid fremover efter faldet i Rom og derefter betydningen af antallet ville blive afsløret.

Millennium

Irenæus erklærer, at Antikrists fremtidige tre et halvt år regeringstid, når han sidder i templet i Jerusalem, vil blive afsluttet ved anden fremkomsten, med opstandelsen af det netop, ødelæggelse af det onde, og retfærdige tusindårsrige. Generelle opstandelsen og dommen følger afstamning af det ny Jerusalem i slutningen af det tusindårige Kongerige.

Irenæus kalder disse "kættere", der hævder, at de gemte er straks herliggjort i riget til kommer efter døden, før deres opstandelse. Han avers, det tusindårige Kongerige og opstandelsen er aktuelle forhold, ikke allegorier, den første opstandelse, at indføre denne lovede Kongerige, hvor er de opstandne hellige beskrevet som herskende over den fornyede jorden i tusindårsriget, mellem de to genopstandelse.

Irenæus holdt til den gamle jødiske tradition, at de første seks dage af skabelses ugen var typisk for de første seks tusind år af menneskets historie, med Antikrist manifesterer sig i den sjette periode. Og han forventede tusindårsrige til at begynde med genkomst af Kristus til at ødelægge de ugudelige og indvie regeringstid af Guds rige i løbet af det syvende årtusinde, tusindårige sabbatten, til retfærdige, som tilkendegivet ved sabbatten oprettelse ugen.

I lighed med mange af fædrene, skelnede Irenæus ikke mellem den nye jord oprettes igen i sin evige tilstand ” de tusind år af Åbenbaring 20 ” når hellige er med Kristus efter hans anden advent, og de jødiske traditioner af det messianske Kongerige. Derfor, han gælder bibelske og traditionelle ideer til sine beskrivelser af denne jord under millennium, overalt i de afsluttende kapitler i bogen 5. Denne opfattelse af regeringstid af opstandne og oversatte hellige med Kristus på denne jord under den millennium-populært kendt som chiliasm ” blev mere og mere fremherskende troen på denne tid. Begyndende forvridninger, der skyldes blanding af nuværende traditioner, der figurerer i de ekstreme former for chiliasm, forårsagede en reaktion mod de tidligere fortolkninger af Bibelens profetier.

Irenæus var ikke på udkig efter et jødisk Kongerige. Han fortolkede Israel som den kristne kirke, de åndelige efterkommere af Abraham.

Til tider er hans udtryk meget fantasifulde. Han fortæller, for eksempel, en uhyre frugtbarhed af jorden i tusindårsriget, efter opstandelsen af retfærdige, "da også at skabe, at være blevet fornyet og sat fri, skal være frugtbar med en overflod af alle former for mad." I denne forbindelse tilskriver han Kristi ord om vine med ti tusinde grene og hvedeaks med ti tusinde korn, og så videre, som han citerer Papias af Hierapolis.


                                                           

Det dynamisk skiftende indhold på denne side er sammensat af bearbejdet materiale, der fortrinsvis er inspireret af fakta fra ovenstående links. Disse links er i sig selv og i høj grad spændende og anbefalelsesværdig læsning.
Jeg påberåber mig således ingen former for ophavsret over nærværende materiale.
Jeg takker hermed for inspiration. :-)
M. Due 2024 - LU: 06:51 Pt: 27 msec.