Onsdag 00:00


A depiction of Cleopas as one of the disciples who met Jesus during the Road to Emmaus appearance, by Joseph von Führich, 1837.








Odin gav sit ene øje i bytte for, at drikke vand fra visdommens kilde, kaldet Mimers brønd. Han blev herefter alvidende.

                Onsdag 00:00

Onsdag: Opkaldt efter den nordiske gud Odin, oldnordisk: odinsdagr. Odin herskede over sindet (visdom), kommunikation (med sine dyr, som fløj ud i verden) og kundskab. Derfor er onsdag specielt god til bl.a. spådom og magi, der har med kommunikation og viden at gøre.
Hans romerske modstykke er Merkur, budbringeren med de magiske sandaler og hjelmen, som lod ham flyve gennem luften med en enorm fart - som ellers kun tankerne kan.
Farverne, der er associeret med Merkur er stærke og klare, energigivende og bruges for at stimulere sindet i stedet for følelserne. Eksempler er gul eller orange.
På latin: dies Mercurii Feria IV, Feria quarto, fransk: Mercredi.
Dagens tema: Analytisk bearbejdelse :
'hvordan hænger det sammen, alt hvad jeg har erfaret?'; den intellektuelle syntese er udtrykt i onsdagens intellekt-symbol Odin, Merkur.
Når man er født en onsdag:
Onsdagsbørn er født til glæde og smil.


Fakta om: 25. september
Dagens navn er: CLEOPHAS

Cleophas dag: Dagens navn henviser til Kristi discipel for hvem den opstandne Kristus åbenbarede sig på vejen til Emmaus.
Cleophas var en af de to desciple, som Jesus ifølge Lukas -evangeliet åbenbarer sig for, på vejen til Emmaus, kort tid efter at han er genopstået fra døden. (luk. 24,13-35)

Citat Lukas 24, 13-18
Men samme dag var to af disciplene på vej til en landsby, som ligger tres stadier fra Jerusalem og hedder Emmaus; de talte med hinanden om alt det, som var sket. Og det skete, mens de gik og talte sammen og drøftede det indbyrdes, kom Jesus selv og slog følge med dem. Og den ene af dem, Kleofas hed han, svarede: "Er du den eneste tilrejsende i Jerusalem, der ikke ved, hvad der er sket i byen i disse dage?"

Det må være to meget vigtige disciple, siden Jesus vælger at optræde foran dem, før han viser sig for sine apostle.

Nogle hævder, Kleofas er den samme som den Klopas, der var gift med Jesus' moster (Johannes 19,25), men det er den slags forklaringer, man hyggede sig med for 100-200 år siden i et forsøg på at reducere antallet af aktører.

Han spurgte dem: Hvad er det, I går og drøfter med hinanden? De standsede og så bedrøvede ud og den ene af dem, Kleofas hed han, svarede: Er du den eneste tilrejsende i Jerusalem, der ikke ved, hvad der er sket i byen i disse dage? Hvad da? spurgte han. De svarede: Det med Jesus fra Nazaret, som var en profet, mægtig i gerning og ord over for Gud og hele folket - hvordan vore ypperstepræster og rådsherrer har udleveret ham til dødsstraf og korsfæstet ham. Og vi havde håbet, at det var ham, der skulle forløse Israel.

Men til alt dette kommer, at det i dag er tredje dag, siden det skete. Og nu har nogle af kvinderne iblandt os forfærdet os; de var tidligt i morges ude ved graven, men fandt ikke hans legeme og kom tilbage og fortalte, at de et syn havde set engle, som sagde, at han lever. Nogle af dem, der er sammen med os, gik så ud til graven og fandt det sådan, som kvinderne havde sagt, men ham selv så de ikke. Da sagde han til dem: I uforstandige, så tungnemme til at tro på alt det, profeterne har talt. Skulle Kristus ikke lide dette og gå ind til sin herlighed?

Cleophas

Cleophas (eller Kleofas) var en figur af den tidlige kristendom, en af de to disciple, der er stødt på Jesus under vejen til Emmaus udseende i Lukas 24: 13-32.

Etymology

Nogle forfattere hævder, at navnet Clopas i Joh 19:25 ("Maria Clopas" ?pa?) er en helleniseret form af en påstået aramæisk navn Qlopha, og at Cleophas 'navn er en forkortet udgave af "Cleopatros", et græsk navn betyder "faderens herlighed" (bedst kendt i den feminine form, Cleopatra).

Nogle mener, at Clophas, Cleophas og Alfæus alle er samme navn.

Betragtninger i Lukasevangeliet

Cleophas vises i Lukas 24: 13-27 som en af to disciple gå fra Jerusalem til Emmaus. Cleophas er opkaldt i vers 18, mens hans kammerat forbliver unavngivne.

Dette sker tre dage efter korsfæstelsen, på dagen for Jesu opstandelse. De to har hørt Jesu grav blev fundet tom tidligere på dagen. De diskuterer begivenhederne i de sidste par dage, hvor en fremmed spørger dem, hvad de diskuterer. "Deres øjne blev holdt fra at anerkende ham." Han snart revser dem for deres vantro og giver dem en bibel undersøgelse om profetier om Messias. De beder den fremmede til at slutte sig til dem for aftenmåltid. Da han bryder brødet "åbnedes deres øjne", og de anerkender ham som den opstandne Jesus. Hvorefter Jesus straks forsvinder.

Cleophas og hans ven skynde tilbage til Jerusalem for at bære nyheden til de andre disciple, og lære Jesus har også optrådt til (en af) dem. Den samme begivenhed er nævnt i Mark 16: 12-16: 13: hændelsen er uden sidestykke i evangelierne af Matthæus og Johannes.

Traditioner

Cleophas har ingen yderligere forekomster i Det Nye Testamente, men i traditionen, er han ofte blevet identificeret med Clopas eller Cleopas, en anden figur nævnt i det Nye Testamente i Johannesevangeliet.

Historikeren Biskop Eusebius af Cæsarea, citerer den tidligere krønikeskriver, Hegesippus, der skrev, ca. AD 180, at han havde år før interviewet sønnesønner af Jude apostlen og lært at Cleophas var bror til Josef, mand af Jomfru Maria: "Efter Jakob martyrium, blev det enstemmigt besluttet, at Simeon, søn af Cleophas, var værdig til at besætte se i Jerusalem. Han var, siges det, en fætter af Frelseren. " Hegesippus bemærkede, at Cleophas var en bror til Joseph (iflg. Eusebius Hist. Præd., III, 11).

Cleophas huskes den 25. september i Martyrology af den romersk-katolske kirke og den 10. november i den koptiske ortodokse kirke.


                                                           

Det dynamisk skiftende indhold på denne side er sammensat af bearbejdet materiale, der fortrinsvis er inspireret af fakta fra ovenstående links. Disse links er i sig selv og i høj grad spændende og anbefalelsesværdig læsning.
Jeg påberåber mig således ingen former for ophavsret over nærværende materiale.
Jeg takker hermed for inspiration. :-)
M. Due 2024 - LU: 21:57 Pt: 31 msec.