Martin Luther 46 år, (Lucas Cranach 1529).

                Søndag 00:00


Mødet mellem Martin Luther (til højre) og kardinal Cajetan (venstre, foran bogen).


Hans og Magrethe - Luthers forældre.


Martin Luther på prædikestolen - Udsnit fra Cranach-altret i Bykirken i Wittenberg. 1547


Katharina von Bora, Luthers kone, af Lucas Cranach den Ældre, 1528


Et farvet glasvindue med Martin Luther.


De 95 teser blev sat op på døren til slotskirken i Wittenberg.


Luther stillet for Rigsdagen i Worms af Anton von Werner (1843-1915)


Luther i sin dødsseng, af Lucas Cranach den Ældre


En moderne humoristisk tilgang til Martin Luthers 95 teser




Autograf: Martinus Luther


Solvognen herover, der kan ses på Nationalmuseet, er et nationalklenodie i bronze og guld fra bronzealderen. Solvognen er en hulstøbt hest, der trækker en solskive. Hesten og skiven står på resterne af seks hjul. Solskiven er belagt med guld med fine mønstre.
Solvognen blev fundet den 7. september 1902 i Trundholm Mose, Nørre Asmindrup Sogn i Odsherred i forbindelse med den første pløjning af mosen. Finderen, Frederik Willumsen, hjembragte fundet, og lod sin søn lege med hesten i den tro, at figuren bare var et stykke gammelt legetøj.
Solvognen er dateret til ældre bronzealder, ca. 1350 f.Kr.

                Søndag 00:00

Søndag: Navnet kommer fra det nordiske sunnudagr eller 'soldag', og søndag er derfor forbundet med solen, solguder og med solens gyldne og gule farver.
Solens energi bringer liv, hvilket også påvirker søndag, lige som det er god tid for at fremme helse og velstand.
Solen/Solaris. latin: dies Solis Feria I, Feria primo. Var oprindeligt den første dag i ugen jvf. skabelsesberetningen i Bibelen: "På den første dag skabte han lyset ..."
Blev tidligere også kaldt Sønnens dag, fordi Jesus blev født på en søndag.
Dagens tema: Befrugtning :
'viljens fødsel'; udtrykt i søndagens Sol, der netop symboliserer vilje, jeg, individualitetens nedslag i evighedens cykliske processer.
Når man er født en søndag:
Søndagsbørn skal leve længe og hele sin tid have fuldt op af penge.


Fakta om: 10. november
Dagens navn er: LUTHER

Luthers dag: Dagen henviser til reformatoren Martin Luther, der blev født i Einsleben 10. November 1483.
Martin Luther satte 95 teser op på slotskirkens dør i Wittenberg for, at indbyde de lærde til en drøftelse om den katolske kirkes afladspraksis.
Den 31. oktober 1517 startede reformationen så for alvor. Martin Luther mente ikke, at man igennem kirken kunne blive frelst ved, at købe et afladsbrev. Han afviste hele systemet med frelse af gode gerninger. Martin Luther mente heller ikke, at man kunne blive frelst ved, at betale den katolske kirke for, at gå i forbindelse med Gud og dermed frelse den betalende. Den eneste måde man kunne blive frelst på, var ved Guds nåde. Arbejdede man hårdt og gav arbejdet gode resultater, så var det et tegn på Guds nåde.
Teserne spredtes med stor hast over hele Tyskland og vakte stor opsigt. Dette var et stort slag for den katolske kirke, der havde fået store indtægter på afladshandlen.
Reformationen betød et brud i den vesterlandske kirke, da Martin Luther og hans efterfølgere blev ekskommunikeret fra den romersk-katolske kirke; dette brud er ikke helet siden. Reformationen var startskud til etableringen af både den lutherske og reformerte kirke samt døberbevægelsen. Luther selv havde frabedt sig, at hans efterfølgelige skulle kalde sig "lutherske".
Det er idag det er Mortensaften.

Martin Luther, (10. november 1483 i Eisleben, Tyskland - 18. februar 1546 i Eisleben) var en tysk munk, reformator og teolog. Han blev præst i augustiner-eremitternes orden, som gav ham en grundig katolsk uddannelse, der førte til, at han blev professor ved universitetet i Wittenberg. I 30-årsalderen udviklede han egne teologiske synspunkter om kirkens myndighed, sakramenterne og om mennesket og dets forhold til Gud. Han tog afstand fra kirkens aflad. Det gav stødet til reformationen og de evangelisk-lutherske kirker. Reformationen begyndte 31. oktober 1517, med hans teser mod afladspraksis. Det var egentlig ikke et skelsættende teologisk brud, men de førte få år efter til et uigenkaldeligt brud.
I 1521 blev Luther fredløs og søgte tilflugt hos den velvillige og magtfulde fyrste på slottet Wartburg. Problemer med raseren af kirker fik ham til at vende tilbage til Wittenberg. Hans bevægelse led tilbageslag i forbindelse med den tyske bondekrig og ved, at den splittedes af modstridende teologiske standpunkter især i synet på Helligånden og sakramenterne.
Luthers oversættelse af Bibelen fik stor betydning for det tyske sprog. Hans salmedigtning med Vor Gud han er så fast en borg inspirerede en blomstring af kristen menighedssang, hvor der nu ikke længere skulle synges på latin, men på modersmålet. Hans ægteskab med den tidligere nonne Katharina von Bora gav præsteægteskabet legitimitet inden for flere kristne traditioner. Luthers reformation sprængte den kirkelige enhed i Vesteuropa og i Nordeuropa og fik også store og varige politiske og kulturforandrende konsekvenser.

Det sidste Luther udrettede før sin død var et forsoningsværk. Det gjaldt en strid mellem de to grever i Mansfeld, Albrecht og Gebhard. Derfor rejste han dertil den 23. januar 1546. Under rejsen blev han syg og var svag, da han blev indlagt på herberget i Eisenach. Til trods for svækkelsen holdt han fire prædikener. Han blev i sengen og dagen efter, den 18. februar 1546, døde han i sin fødeby Eisleben.
Båren blev bragt til Wittenberg den 20. februar og begravelsen fandt sted i Slotskirken. Johannes Bugenhagen holdt talen. På kobberpladen over hans grav står der, at han blev 63 år, to måneder og ti dage gammel. Denne oplysning er fejlagtig og skyldes måske en sammenblanding med datoerne fra Melanchthon, som ligger begravet ved siden af. Martin Luther blev 62 år, tre måneder og otte dage gammel.

Martin Luther 1483 - 1546

Martin Luther, OSA, (tysk: 10 November 1483 - 18 Feb 1546) var en tysk munk, katolsk præst, professor i teologi og central figur i bevægelsen fra det 16. århundrede i kristendommen senere kendt som den protestantiske reformation. Oprindeligt som munk i et augustinerkloster, kom Luther til at afvise flere belæringer og praksis romersk-katolske kirke. Han bestred kraftigt påstanden om, at frihed fra Guds straf for synd kunne købes med penge. Han konfronterede aflads sælgeren Johann Tetzel, en Dominikansk munk med sine Femoghalvfems afhandlinger (Teser) i 1517. Hans afvisning af at tilbagetrække alle sine skrifter efter forespørgsel af pave Leo X i 1520 og den hellige romerske kejser Karl V på Rigsdagen i Worms i 1521 resulterede i pavens bandlysning af ham og kejserens fordømmelse til fredløshed.

Luther lærte, at frelsen og den efterfølgende evighed i himlen, ikke bliver fortjent ved gode gerninger, men kun modtaget som en gratis gave af Guds nåde ved troen på Jesus Kristus som forløser fra synd og efterfølgende evighed i helvede. Hans teologi udfordrede pavens autoritet ved at lære, at Bibelen er den eneste kilde til guddommeligt åbenbaret viden fra Gud og imod sacerdotalismen ved at tage alle døbte kristne for at være en hellig præstedømme. De, der identificerer sig med disse, og alle Luthers bredere lære, kaldes lutheranere selvom Luther insisterede på, at "Kristen" var den eneste acceptable betegnelse for personer, der bekendte sig Kristus.

Hans oversættelse af Bibelen til folkesprog (i stedet for latin) gjorde den mere tilgængelig og havde en enorm indflydelse på kirken og på tysk kultur. Det fremmede udviklingen af en standard version af det tyske sprog, tilføjede en række principper til kunsten oversættelse, og påvirkede til, at skrive en engelsk oversættelse, den Tyndale Bibelen. Hans salmer påvirkede udviklingen af at synge i kirker. Hans ægteskab med Katharina von Bora indstille en model for den praksis skrivefejl ægteskab sådan, at protestantiske præster kunne gifte sig.

I to af hans senere værker, udtrykte Luther antagonistiske udsigt mod jøder, skriver at jødiske synagoger og boliger skal destrueres, deres penge konfiskeret, og frihed indskrænkes. Disse erklæringer og deres indflydelse på antisemitisme har bidraget til hans kontroversielle status. Martin Luther døde i 1546, stadig overbevist om rigtigheden af hans Reformations teologi, og med hans dekret af bandlysning af pave Leo X stadig effektiv. På sit dødsleje, blev Luther spurgte: "Er du klar til at dø, stole på din Herre Jesus Kristus og bekende den lære, som du har lært i hans navn?" Han svarede "Ja", før han tog sit sidste åndedrag.

Hans tidlige liv

Fødsel og uddannelse

Martin Luther blev født, som søn af Hans Ludher (senere Luther) og hans hustru Margarethe (født Lindemann) på 10 November 1483 i Eisleben, Sachsen, da en del af det Hellige Romerske Rige. Han blev døbt som katolik næste morgen på festdag St. Martin af Tours. Hans familie flyttede til Mansfeld i 1484, hvor hans far var forpagter af kobberminerne og smelteværker og tjente som en af fire borger repræsentanter i kommunalbestyrelsen. Den religiøs lærd Martin Marty beskriver Luthers mor som en hårdtarbejdende kvinde "handel-class lager og middling midler", og noterer sig, at Luthers fjender senere fejlagtigt beskrev hende som en hore og bad ledsager. Han havde flere brødre og søstre, og er kendt for at have været tæt på en af dem, Jacob. Hans Luther var ambitiøst for sig selv og sin familie, og han var fast besluttet på at se Martin, hans ældste søn, blive advokat. Han sendte Martin til latinske skoler i Mansfeld, så Magdeburg i 1497, hvor han deltog i en skole, der drives af en lægmand gruppe kaldet Brødrene af Fælleslivet, og Eisenach i 1498. De tre skoler fokuserede på den såkaldte "Trivium": grammatik, retorik og logik. Luther senere sammenlignet sin uddannelse der til skærsilden og helvede.

I 1501 i en alder af 19, han trådte universitetet i Erfurt, som han senere beskrev som en ølstue og bordel. Han blev gjort til at vågne klokken fire hver morgen for hvad der er blevet beskrevet som "en dag med udenadslære og ofte besvære åndelige øvelser." Han modtog sin kandidatgrad i 1505.

I overensstemmelse med sin fars ønske, Luther indskrevet i jura ved samme universitet pågældende år, men droppede ud næsten med det samme, at tro, at lov repræsenterede usikkerhed. Luther søgte forsikringer om livet og blev trukket til teologi og filosofi, der udtrykker særlig interesse i Aristoteles, William af Ockham, og Gabriel Biel. Han var dybt påvirket af to vejledere, Bartholomaeus Arnoldi von Usingen og Jodocus Trutfetter, der lærte ham at være mistænksomme over for selv de største tænkere og for at teste alt selv af erfaringen. Filosofi viste sig at være utilfredsstillende, tilbyder forsikring om brug af fornuft, men ingen om at elske Gud, som til Luther var vigtigere. Årsag ikke kunne føre mennesker til Gud, følte han, og han derefter udviklet et had-kærlighedsforhold med Aristoteles over for sidstnævnte lægger vægt på fornuft. For Luther kunne årsag kan anvendes til at sætte spørgsmålstegn mænd og institutioner, men ikke Gud. Mennesker kan lære om Gud kun gennem guddommelig åbenbaring, han troede, og Skriften blev derfor i stigende grad vigtigt for ham.

Han senere tilskrives hans beslutning om at en begivenhed: den 2. juli 1505 blev han tilbage til universitetet på hesteryg efter en tur hjem. Under et tordenvejr, et lyn slog i nærheden af ham. Senere fortæller sin far, at han var rædselsslagen over død og guddommelig dom, råbte han: "Hjælp! Saint Anna, jeg vil blive en munk!" Han kom til at se hans råb om hjælp som et løfte, han aldrig kunne bryde. Han forlod jurastudiet, solgte hans bøger, og gik ind i en lukket augustinerkloster friary i Erfurt den 17. juli 1505. En ven skylden beslutningen om Luthers sorg over dødsfald på to venner. Luther selv syntes ked af farten. De, der deltog i et farvel aftensmad gik ham til døren af Black Kloster. "Denne dag du ser mig, og derefter aldrig igen," sagde han. Hans far var rasende over, hvad han så som et spild af Luthers uddannelse.

Tidlige og akademiske liv

Luther dedikeret sig til den augustinske orden, helliger sig til faste, lange timer i bøn, pilgrimsfærd, og hyppige skriftemål. Luther beskrev denne periode af sit liv som en af dyb åndelig fortvivlelse. Han sagde: "Jeg mistede kontakten med Kristus Frelseren og Talsmanden, og gjorde ham fangevogteren og bøddel af min stakkels sjæl." Johann von Staupitz, hans overordnede, pegede Luthers tanker væk fra løbende refleksion over sine synder mod berettigelsen af Kristus. Han lærte, at sand omvendelse ikke indebærer selvpåførte Bodsøvelser og straffe, men snarere en forandring i hjertet.

I 1507, blev han ordineret til præstedømmet, og i 1508 von Staupitz, første dekan for det nystiftede Universitet i Wittenberg, sendt til Luther, for at undervise teologi. Han modtog en bachelorgrad i bibelske studier den 9. marts 1508 og en anden bachelorgrad i Sætninger af Peter Lombard i 1509. Den 19. oktober 1512 blev han tildelt sin Doktor i Teologi og den 21. oktober 1512 blev modtaget i senatet af det teologiske fakultet ved universitetet i Wittenberg, der er blevet kaldet til stillingen som læge i Bibelen. Han tilbragte resten af sin karriere i denne stilling ved universitetet i Wittenberg.

Starten af reformationen

I 1516 blev, Johann Tetzel, en Dominikansk munk og pavelig kommissær for aflad, sendt til Tyskland af den romersk-katolske kirke til at sælge aflad for at rejse penge til at genopbygge Peterskirken i Rom. Romersk-katolsk teologi erklærede, at tro alene, uanset om tillids eller dogmatisk, ikke kan retfærdiggøre mennesket; begrundelse snarere afhænger kun af en sådan tro, som er aktiv i velgørenhed og gode gerninger (fides caritate formata). Fordelene ved gode gerninger kunne opnås ved at donere penge til kirken.

Den 31. oktober 1517 skrev Luther til sin biskop, Albert af Mainz, protesterer afladshandlen. Han lukket inde i sit brev en kopi af hans "ordkløveri af Martin Luther på Power og Effekten af Indulgences", som kom til at blive kendt som The Ninety-fem teser. Hans Hillerbrand skriver, at Luther ikke havde til hensigt at konfrontere kirken, men så hans disputeren som en videnskabelig indvending mod kirkens praksis og tonen i skriften er derfor "søgning, snarere end doktrinær." Hillerbrand skriver, at der er ikke desto mindre en understrøm af udfordring i flere af de teser, især i Thesis 86, som spørger: "Hvorfor paven, hvis rigdom i dag er større end den rigdom af de rigeste Crassus, bygge basilika St. Peter med penge fra de fattige troende snarere end med sine egne penge ?"

Luther protesterede mod et ordsprog tilskrevet Johann Tetzel at "Så snart pengene i kisten ringe, sjælen fra skærsilden (også bekræftet som 'i himlen') fjedre."

Han insisterede på, at da tilgivelse var Guds alene at give dem, der hævdede, at aflad frikendt købere fra alle straffe og gav dem frelsen var i fejl. Kristne, sagde han, ikke må slække i følge Kristus på grund af sådanne falske løfter.

Men dette ofte citerede Ord Tetzel var på ingen måde repræsentative for moderne katolske lære om aflad, men snarere en afspejling af hans evne til at overdrive. Men hvis Tetzel overvurderet sagen med hensyn til aflad for de døde, hans undervisning om aflad for de levende var i overensstemmelse med katolsk dogme af tiden.

Ifølge lærde Walter Krämer, Götz Trenkler, Gerhard Ritter, og Gerhard Prause, historien om udstationering på døren, selvom det har bundfældet sig som en af grundpillerne i historie, har meget lidt fundament i sandheden. Historien er baseret på bemærkninger fremsat af Philipp Melanchthon, selvom det menes, at han ikke var i Wittenberg på det tidspunkt.

Det var ikke før januar 1518, at venner af Luther oversatte de 95 teser fra latin til tysk og trykt og bredt kopieret dem, hvilket gør den kontrovers en af de første i historien til at blive hjulpet af trykpressen. Inden for to uger var kopier af de teser spredt over hele Tyskland; inden for to måneder, havde de spredt over hele Europa.

Luthers skrifter formidles bredt, og nåede Frankrig, England og Italien så tidligt som 1519. Eleverne flokkedes til Wittenberg for at høre Luther tale. Han udgav en kort kommentar til Galaterbrevet og hans arbejde på Salmernes Bog. Denne tidlige del af Luthers karriere var en af hans mest kreative og produktive. Tre af hans mest kendte værker blev udgivet i 1520: Til den kristne adel af den tyske nation, På det babylonske fangenskab af Kirken, og for den frie udveksling af en kristen.

Retfærdiggørelse ved tro alene

Fra 1510 til 1520, Luther forelæste om Salmernes Bog, bøger af Hebræerbrevet, romere, og Galaterbrevet. Da han studerede disse dele af Bibelen, han kom for at se brugen af begreber som bod og retfærdighed af den katolske kirke på nye måder. Han blev overbevist om, at kirken var korrupt i sine måder og havde mistet synet af, hvad han så, da flere af de centrale sandheder kristendommen. Det vigtigste for Luther var læren om retfærdiggørelsen - Guds handling erklære en synder retfærdig - ved tro alene ved Guds nåde. Han begyndte at undervise i at frelse eller indløsning er en gave af Guds nåde, kun opnåeligt ved tro på Jesus som Messias. "Denne ene og fast klippe, som vi kalder læren om retfærdiggørelsen," skrev han, "er den ledende artikel i hele den kristne lære, som begriber forståelsen af al gudfrygtighed."

Luther kom til at forstå begrundelsen som udelukkende Guds værk. Denne lære af Luther kom klart til udtryk i hans 1525 offentliggørelse på Bondage af Will, som blev skrevet som reaktion på On Free Will af Erasmus af Rotterdam (1524). Luther baseret sin holdning til Prædestination på St. Pauls Paulus 'Brev til Efeserne 2: 8-10. Imod undervisning i hans tid, at de retfærdige handlinger troende udføres i samarbejde med Gud, skrev Luther, at kristne modtager en sådan retfærdighed helt udefra selv; at Retfærdighed ikke kun kommer fra Kristus, men faktisk er Kristi retfærdighed, tilregnes kristne (snarere end infunderes i dem) gennem troen. "Det er derfor tro alene gør nogen bare og opfylder loven," skrev han. "Tro er det, der bringer Helligånden gennem Kristi fortjeneste." Tro, for Luther, var en gave fra Gud; oplevelsen af at blive gjort retfærdige af tro var "som om jeg var blevet født igen." Hans indtræden i Paradise, ikke mindre, var en opdagelse om "Guds retfærdighed" - en opdagelse, at "bare person" om hvem Bibelen taler (som i Rom 1:17) bor ved troen. Han forklarede hans begreb om "retfærdiggørelse" i Smalcald artikler:

Den første og ledende artikel er denne: Jesus Kristus, vor Gud og Herre, døde for vore synder og blev rejst igen for vores begrundelse (Romerbrevet 3: 24-25). Han alene er Guds lam, som tager væk synd i verden (Joh 1:29), og Gud har lagt på Ham al vor skyld (Esajas 53: 6). Alle har syndet og er berettigede frit, uden deres egne gerninger og fortjenester, ved hans nåde, ved forløsningen i Kristus Jesus, i hans blod (Romerbrevet 3: 23-25). Dette er nødvendigt for at tro. Dette kan ikke på anden måde erhvervet eller grebet af noget som helst arbejde, jura eller fortjeneste. Derfor er det klart og sikkert, at denne tro alene berettiger os ... Intet i denne artikel kan givet eller opgives, selv om himlen og jorden og alt andet falder (Mark 13:31).

Luthers genopdagelse af "Kristus og hans frelse" var den første af to punkter, der blev grundlaget for reformationen. Hans rækværk mod afladshandel var baseret på det.

Bruddet med pavemagten

Ærkebiskop Albrecht af Mainz og Magdeburg besvarede ikke Luthers brev med de 95 teser. Han fik teserne kontrolleret for kætteri og i December 1517 videresendte han dem til Rom. Han havde brug for indtægterne fra aflad til at afbetale en pavelig dispensation for hans embedstid af mere end ét bispedømme. Som Luther senere bemærkede, "paven havde en finger med i spillet såvel, fordi den ene halvdel skulle gå til opførelsen af Peterskirken i Rom".

Pave Leo X blev brugt til reformatorer og kættere, og han svarede langsomt, "med stor omhu, som er korrekt." Over de næste tre år, han indsat en række pavelige teologer og udsendinge mod Luther, som kun tjente til at hærde reformator anti-pavelige teologi. For det første Dominikanske teolog Sylvester Mazzolini udarbejdet et kætteri sag mod Luther, hvem Leo derefter indkaldt til Rom. Kurfyrsten Frederik overtalte paven for at få Luther undersøgt på Augsburg, hvor Imperial Diet blev afholdt. Der, i oktober 1518, under forhør foretaget af pavelig Legat Cardinal Cajetan Luther erklærede, at han ikke anså pavedømmet del af den bibelske Kirken, fordi historistical fortolkning af Bibelens profetier konkluderede, at pavedømmet var Antikrist. Profetierne om Antikrist blev hurtigt centrum for kontroverser. Høringerne degenereret til en råben match. Mere end hans skriver de 95 teser, Luthers konfrontation med kirken kastede ham som en fjende af paven. Cajetans oprindelige instruktioner havde været, at arrestere Luther, hvis han undlod at afsværge, men Legaten afstod fra at gøre det. Luther slap ud af byen om natten, ukendt for Cajetan.

I januar 1519 ved Altenburg i Sachsen, den pavelige nuntius Karl von Miltitz vedtaget en mere forsonende holdning. Luther gjorde visse indrømmelser til Saxon, der var en slægtning til kurfyrsten, og lovede at forblive tavs om hans modstandere gjorde. Teologen Johannes Eck, var imidlertid fast besluttet på at eksponere Luthers doktrin i et offentligt forum. I juni og juli 1519 iscenesatte han en disput med Luthers kollega Andreas Karlstadt i Leipzig og opfordrede Luther til at tale. Luthers dristigste påstand i debatten var, at Mattæus 16:18 ikke giver paver eneret til at fortolke Skriften, og at der derfor hverken paver eller menighedsråd var ufejlbarlig. Til dette Eck mærkevarer Luther en ny Jan Hus, med henvisning til den tjekkiske reformator og kætter brændt på bålet i 1415. Fra det øjeblik, helligede han sig til Luthers nederlag.

Bandlysningen

Den 15. juni 1520, advarede paven, Luther med den pavelige bulle (edikt) Exsurge Domine, at han risikerede bandlysning medmindre han tilbagekaldte 41 af sætningerne i hans skrifter, herunder de 95 teser, inden 60 dage. Samme efterår proklamerede, Johann Eck bullen i Meissen og andre byer. Karl von Miltitz, en pavelig nuntius, forsøgte at formidle en løsning, men Luther, der havde sendt paven en kopi af On Freedom of en kristen i oktober offentligt satte ild til bullen og decretals i Wittenberg den 10. december 1520, en handling, som han forsvarede i Hvorfor paven og hans seneste bog er brændt og påstande vedrørende alle artikler. Som følge heraf blev Luther bandlyst af pave Leo X den 3. januar 1521 i bullen Decet Romanum Pontificem.

Ægteskabet

Martin Luther giftede Katharina von Bora, en af 12 nonner han havde hjulpet med flugt fra Nimbschen cistercienserkloster i april 1523, da han sørgede for dem at blive smuglet ud i sild tønder. "Pludselig, og mens jeg var besat med langt anderledes tanker," skrev han til Wenceslaus Link, Herren har kastet mig ind i ægteskab." På tidspunktet for deres ægteskab, Katharina var 26 år og Luther var 41 år gammel.

Den 13. juni 1525, blev parret ansat med Johannes Bugenhagen, Justus Jonas, Johannes Apel, Philipp Melanchthon og Lucas Cranach den Ældre og hans hustru som vidner. Om aftenen den samme dag blev parret gift ved Bugenhagen. Den ceremonielle gåtur til kirken og bryllupsmiddagen blev udeladt, og blev gjort op to uger senere den 27. juni.

Nogle præster og tidligere religiøse havde allerede gift, herunder Andreas Karlstadt og Justus Jonas, men Luthers bryllup indstille blåstempling på skrivefejl ægteskab. Han havde længe fordømt løfter om cølibat på bibelske grunde, men hans beslutning om at gifte sig overrasket mange, ikke mindst Melanchthon, som kaldte det letsindigt. Luther havde skrevet til George Spalatin den 30. november 1524 "Jeg skal aldrig tage en kone, som jeg føler ikke på nuværende tidspunkt, at jeg er ufølsom til mit kød eller sex (for jeg er hverken træ eller sten), men mit sind er utilbøjelig til ægteskab, fordi jeg dagligt forventer død af en kætter. "Inden I blev gift, havde Luther levet på den simpleste mad, og, da han indrømmede selv, blev hans ægteseng ikke anvendt korrekt i flere måneder ad gangen.

Luther og hans kone flyttede ind i et tidligere kloster, "The Black Cloister", en bryllupsgave fra den nye kurfyrsten John Den standhaftige (1525-1532). De indledte, hvad der syntes at have været en lykkelig og vellykket ægteskab, selvom pengene var ofte korte. Mellem bærende seks børn, Hans - juni 1526; Elizabeth - 10 December 1527, som døde inden for et par måneder; Magdalene - 1529 der døde i Luthers arme i 1542; Martin - 1531; Paul - Januar 1533; og Margaret - 1534; Katharina hjalp parret tjene til livets ophold ved at dyrke jorden og tager i pensionærer. Luther betroede Michael Stiefel den 11 August 1526: "Min Katie er i alle ting så forpligte og glædeligt for mig, at jeg ikke ville bytte min fattigdom for rigdomme Krøsus."

De sidste leveår og død

Luther var blevet ramt af dårligt helbred i årevis, herunder Meniéres sygdom, vertigo, besvimelse, tinnitus, og en grå stær på det ene øje. Fra 1531 til 1546, hans helbred forværret yderligere. De års kamp med Rom, modsætningerne med og blandt hans kolleger reformatorer og skandalen, der fulgte fra bigami af Philip af Hessen hændelse, hvor Luther havde spillet en ledende rolle, alle kan have bidraget. I 1536 begyndte han at lide af nyre og blæresten, og gigt, og en øre infektion bristede en trommehinde. I december 1544 begyndte han at mærke virkningerne af angina.

Hans dårlige fysiske helbred gjorde ham opfarende og endnu hårdere i sine skrifter og kommentarer. Hans kone Katharina blev overhørt sige: "Kære mand, er du også uhøfligt", og han svarede, "De lærte mig at være uhøflig." I 1545 og 1546 Luther prædikede tre gange i Market Church i Halle, opholder sig med sin ven Justus Jonas under jul.

Hans sidste prædiken blev leveret i Eisleben, hans fødested, den 15. februar 1546, tre dage før hans død. Det var "helt helliget de forstokkede jøder, hvem det var et spørgsmål af stor presserende at bortvise fra al tysk territorium," ifølge Léon Poliakov. James Mackinnon skriver, at det er indgået med en "flammende tilsigelse til at drive posen og bagage jøder fra deres midte, medmindre de afstod fra deres bagvaskelse og deres åger og blev kristne." Luther sagde, "vi ønsker at praktisere kristen kærlighed mod dem, og beder til, at de konverterer", men også at de er "vores offentlige fjender ... og hvis de kunne dræbe os alle, ville de gerne gøre det. Og så ofte de gør ".

Luthers sidste rejse, til Mansfeld, blev truffet på grund af hans bekymring for hans søskende familier fortsætter i deres far Hans Luthers kobber minedrift handel. Deres levebrød var truet af Grev Albrecht af Mansfeld bringe industrien under sin egen kontrol. Striden, der fulgte med hele fire Mansfeld tæller: Albrecht, Philip, John George, og Gerhard. Luther rejste til Mansfeld to gange i slutningen af 1545 for at deltage i forhandlingerne om en løsning, og et tredje besøg var nødvendig i begyndelsen af 1546 deres afslutning.

Forhandlingerne blev afsluttet med succes den 17. februar 1546. Efter 08:00, oplevede han brystsmerter. Da han gik til sin seng, bad han, "i din hånd jeg begår min ånd, du har indløst mig, Herre, trofast Gud" (Sl 31: 5.), Den fælles bøn døende. Ved 01:00 vågnede han med flere smerter i brystet og blev opvarmet med varme håndklæder. Han takkede Gud for at afsløre sin søn til ham, som han havde troet. Hans kammerater, Justus Jonas og Michael Coelius, råbte højt: "pastor far, er du klar til at dø stole på din Herre Jesus Kristus og bekende den lære, som du har lært i hans navn?" Et tydeligt "Ja" var Luthers svar.

Et Slagtilfælde fratog ham hans taleevne, og han døde kort efter, klokken 02:45, den 18. februar 1546, i alderen 62, i Eisleben, byen hans fødsel. Han blev begravet i slotskirken i Wittenberg, under prædikestolen. Begravelsen blev holdt af hans venner Johannes Bugenhagen og Philipp Melanchthon. Et år senere, besatte tropper fra Luthers modstander den romerske kejser Charles V byen, men de blev beordret af Charles til ikke, at forstyrre graven.

Et stykke papir, som Luther havde skrevet sin sidste udtalelse på, blev senere fundet. Erklæringen var på latin, bortset fra ordene "Vi er tiggere", som var på tysk.

1. Ingen kan forstå Vergils Bucolica, medmindre han har været en hyrde i fem år. Ingen kan forstå Virgils Georgics, medmindre han har været landmand i fem år.

2. Ingen kan forstå Ciceros Breve (eller så jeg underviser), medmindre han har beskæftiget sig med nogle fremtrædende statsanliggender i tyve år.

3. Vid, at ingen kan have hengivet i den hellige Writers tilstrækkeligt, medmindre han har styret kirker i hundrede år med de profeter, såsom Elias og Elisa, Johannes Døberen, Kristus og apostlene. Må ikke overfalde denne guddommelige Æneiden; ja, snarere næsegrus ærer den begrundelse, at den betræder. Vi er tiggere: dette er sandt.


                                                           

Det dynamisk skiftende indhold på denne side er sammensat af bearbejdet materiale, der fortrinsvis er inspireret af fakta fra ovenstående links. Disse links er i sig selv og i høj grad spændende og anbefalelsesværdig læsning.
Jeg påberåber mig således ingen former for ophavsret over nærværende materiale.
Jeg takker hermed for inspiration. :-)
M. Due 2024 - LU: 23:59 Pt: 24 msec.