Lørdag 00:00


Sct. Matthæus af Frans Hals


Glasmosaik skildring af Matthæus i St. Matthæus tysk evangelisk-lutherske kirke i Charleston, South Carolina


Krypten i Salerno Domkirke


Statuen af St. Matthaeus på Archbasilica St. Johannes Lateran i Vatikanet af Camillo Rusconi




Om billedet: Susanne i badet; Se mere her.

                Lørdag 00:00

Lørdag: Fra nordisk er dagen kendt som laugardagr (engelsk laundry) eller 'vaskedag' (efter det Olddanske ord Løgh der betyder bad), eftersom dette var en normal dag at bade på.
På dansk henviser navnet "lørdag" ikke til nogle planeter, men hvis man går videre til engelsk med "Saturday" refererer dette direkte til planeten Saturn – Saturn's Day.
Saturn beskrives som en gammel mand, som har ansvar for at holde styr på tiden i universet, og nogle af hans egenskaber er forsigtighed, bevaring og påpasselighed.
Han er det modsatte af generøsitet. Hans farver er mørke og jordlige; brun og sort.
På latin er lørdag opkaldt efter romernes gud Saturn. latin: dies Saturnis Feria VII, Feria septima.
Dagens tema: Afrundingen :
Er samtidig afslutningen, den beseglede skæbne, formen har besejret det flydende, usikre. Samtidig forlader bevidstheden projektet; udtrykt i Saturntegnet, der viser stoffets indfatning om bevidstheden; følelsen fanget i stoffet, materialismens fængsel.
I traditionel astrologi har Saturn et dårligt rygte pga. at den er associeret med melankoli, men alle planeter reflekterer både positive og negative ting.
Når man er født en lørdag:
Lørdagsbørn skal ingen sorger trykke.


Fakta om: 21. september
Dagens navn er: MATTHÆUS

Matthæus dag: Evangelisten og apostlen Matthæus tog til Ethiopien efter apostlenes deling hvor han omvendte hele kongehuset. Han blev dræbt for at forhindre ham i at ægte en prinsesse.
Han var oprindeligt tolder også kaldet Levi. Han prædikede i Etiopien, hvor han fandt martyrdøden.
Mattæus anses som forfatter til Matthæus-evangeliet, der oprindeligt blev videregivet i mundtlig form inden det omkring år 70 er nedskrevet i den form vi i dag kender det.

Levi, den romerske skatteopkræver i Capernaum, blev af Kristus kaldt bort fra Tolddisken for at følge ham som discipel. Da han var blevet kristen, blev han en stor forkynder og forfatter til Mattæus-Evangeliet.
I Markus- og Lukas Evangelierne omtales han som Levi, mens han andre steder nævnes som Mattæus, han har sandsynligvis haft begge navne, i hvert fald nævnes han at være søn af Alpaeus og ansat i den romerske toldadministration.
Ellers ved man ikke meget om ham, Eusebius siger, at han prædikede kristendommen for sine jødiske landsmænd. Det siges også, at han led martyrdøden i Ethiopien, men det vides ikke med sikkerhed. Man mener idag, at han har skrevet sit evangelium omkring år 80-90 efter Kristus.
Han fremstilles i kunsten som bevinget.
I Rom indrettede Pave Cletus et lille kapel i sit eget hus på Esquilin i Regio Merulana og viede det til San Matteo.

Matthæus-evangeliet var oprindelig rettet til kristne jøder.
Matthæus er den mest jødiske af de fire evangelister. I hans evangelium er Jesus Jødernes Konge, der er født i Davids by. Tidsmæssigt kædes Jesu fødsel sammen med den gamle jødiske tyran Herodes den Store og forfatteren ser Jesus som den nye Moses.
Evangeliet starter med en stamtavle, der skal vise, at Jesus nedstammer fra Judas kongerække med Salomon og David - og fra jødernes stamfar Abraham. Efter fødslen kommer de (ikke-jødiske) Hellige Tre Konger og frembærer kostbare gaver for Jødernes Nye Konge - formenligt inspireret af Salme 72 Gud, overdrag dine domme til kongen, din retfærd til kongesønnen. Alle konger skal kaste sig ned for ham, alle folkeslag skal tjene ham.
Matthæusevangeliet er et af de synoptiske evangelier, hvilket betyder, at teksten bygger på Markusevangeliet. Ud af de 661 linier i Markusevangeliet bruger Matthæus de 607 og han retter ofte i teksten, sommetider for at "forbedre" teksten og sommetider, fordi Markus laver fejl, som ingen jøde ville begå.
Blandt de ting, Matthæus ændrer i Markus' tekst, er de steder, hvor Jesus ophæver lovene om rene og urene spiser: Dermed erklærede han al slags mad for ren og hvor Jesus nedprioriterer sabbatter Sabbatten blev til for menneskets skyld og ikke mennesket for sabbattens skyld og ofringer det at elske sin næste som sig selv er mere værd end alle brændofre og slagtofre. Disse "lovløse" udtalelser bliver simpelthen bortcensureret. Tværtimod lader Matthæus Jesus udtale, at Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven. Der er ingen steder i Matthæusevangeliet nogen antydning af, at Jesus nogensinde skulle have afskaffet Moseloven og de mundtlige traditioner.
Denne store andagt for det mindste bogstav og hver eneste tøddel af jødernes Gamle Testamente giver sig også udslag i det store antal profetier, som Jesus formodes at opfylde i Matthæusevangeliet. Ligegyldigt hvad Jesus gør eller ikke gør, sker det konstant for at et eller andet skriftord skal gå i opfyldelse.

Apostlen Matthæus

Matthæus Apostlen (hebraisk: Mattityahu eller Mattay, "Gave YHVH" græsk: Matthaios, også kendt som Matthæus) var ifølge Bibelen, en af Jesu tolv apostle og ifølge kristen tradition, en af de fire evangelister.

I Bibelen

Blandt Jesu tidlige tilhængere og apostle er Matthæus nævnt i Mattæus 9: 9 og Mt 10: 3 som en tolder, der sad på "Toldboden" i Kapernaum, som blev kaldt ind i ministeriet af de tolv, som Jesus. Han er også opkaldt blandt de tolv, men uden identifikation af hans baggrund, i Markus 3:18, Lukas 6:15 og ApG 1:13. Han kaldes også Levi, søn af Alpheus, i Mk 02:14 og Lk 05:27. Han kan have indsamlet skatter fra de hebraiske folk for Herodes Antipas.

Tidligt liv

Matthæus var en Galilæer fra 100-tallet (formentlig født i Galilæa, som ikke var en del af Judæa eller den romerske Iudaea provins), søn af Alpheus. Som en skatteopkræver, han ville have været kultiveret i aramæisk og græsk. Efter hans opfordring, inviterede Matthæus Jesus hjem til en fest. Om at se det, de skriftkloge og farisæerne kritiserede Jesus til at spise med toldere og syndere. Det fik Jesus til at svare, "Jeg kom ikke for at kalde retfærdige, men syndere til omvendelse." (Mark 02:17)

Ministeriet

Nye Testamente står der, at som en discipel, han fulgte Jesus, og var en af de vidner til opstandelsen og Kristi himmelfart. Bagefter disciplene trak til en øvre værelse (ApG 1: 10-14) (traditionelt Cenacle) i Jerusalem. Disciplene forblev i og omkring Jerusalem og proklamerede, at Jesus var den lovede Messias.

I den babylonske Talmud (Sanhedrin 43a) "Mattai" er en af fem disciple "Jeshu."

Senere kirkefædre såsom Irenæus (Against Kætterier 3.1.1) og Clemens af Alexandria påstand om, at Matthæus prædikede evangeliet for det jødiske samfund i Judæa, før de går til andre lande. Gamle forfattere er ikke enige om, hvad disse andre lande. Den romersk-katolske kirke og den ortodokse kirke hvert hold tradition, Matthæus døde som martyr, selv om dette blev afvist af Heracleon så tidligt som det andet århundrede. Traditionen placerer sammensætningen af Matthæusevangeliet "femten" år efter opstigning er meget sent Nicephorus Callisti (14. århundrede) og Paschal Chronicle (17. århundrede).

Matthæusevangeliet

Selv om den første af de synoptiske evangelier er teknisk anonym traditionelt Matthæusevangeliet blev afholdt for at være skrevet af apostlen. Som en embedsmand i Kapernaum, i "Hedningernes Galilæa", ville en skatteopkræver sandsynligvis have været kultiveret i både græsk og aramæisk. Græsk var det sprog, der anvendes i torvet. Nogle tidlige kirkefædre registreret, at Matthæus oprindeligt skrev i "hebraisk", men stadig for den græske tekst som kanonisk.

Mange lærde i dag, såsom Raymond E. Brown, mener, at "kanoniske Matthæus blev oprindeligt skrevet på græsk af en ikke-øjenvidne, hvis navn er ukendt for os, og som afhang af kilder som Mark og Q", en teori kaldet Markan prioritet. Men nogle forskere, især Craig Blomberg, uenige forskelligt på disse punkter. Den mere traditionelle fortolkning af de synoptiske evangelier postulerer en Matthean prioritet, især i den augustinske hypotese efter en af de tidligste og mest bemærkelsesværdige fortalere Augustine af Hippo. Denne holdning engang afholdt med sand konsensus i den middelalderlige kirke har siden aftaget, men stadig har flere tilhængere.

Matthæusevangeliet blev skrevet af en anonym forfatter. Evangeliet hævder ikke at være skrevet af direkte vidner til de rapporterede hændelser.

Ikke-kanoniske eller apokryfe evangelier

I det 3. århundrede jødiske-kristne evangelier tilskrevet Matthæus blev brugt af jødisk-kristne grupper såsom nazaræerne og Ebionitterne. Fragmenter af disse evangelier overleve i citater af Jeronimus, Epiphanius og andre. Mest akademisk undersøgelse følger sondringen evangelium Nazarenerne (26 fragmenter), evangelium om Ebionitterne (7 fragmenter), og evangelium hebræerne (7 fragmenter) fundet i Schneemelcher Nye Testamente apokryfe skrifter. Kritiske kommentatorer generelt betragter disse tekster som værende sammensat i græsk og i relation til den græske Matthæus. Et mindretal af kommentatorer anser dem for at være fragmenter af en tabt aramæisk eller hebraisk sprog originalen.

Barndom

Matthæus-Barndomsevangeliet er en 7. århundrede samling af tre andre tekster: Protoevangelium af Jakob, Flugten til Ægypten og Thomas-Barndomsevangeliet.

Origenes sagde det første evangelie blev skrevet af Matthæus. Dette evangelium er komponeret i hebraisk nær Jerusalem til hebraiske kristne og oversat til græsk, men den græske kopi blev tabt. Den hebraiske original blev holdt på Library of Caesarea. Nazarene Fællesskab transskriberede en kopi til Jeronimus, som han brugte i sit arbejde. Matthæusevangeliet blev kaldt Evangeliet ifølge Hebræerne eller undertiden Apostlenes Evangelium og det var engang ment, at det var oprindelsen til den græske Matthæus, der findes i Bibelen. Dette er imidlertid blevet udfordret af moderne bibelske lærde såsom Bart Ehrman og James R. Edwards.

Jeronimus fortæller, at Matthæus var meningen fra nazaræerne har sammensat deres evangelium hebræerne selvom Irenæus og Epiphanius af Salamis overveje dette blot en revideret udgave kanonisk evangelium. Dette evangelium er blevet delvist bevaret i skrifter af kirkefædrene, som siges at have været skrevet af Matthæus. Epiphanius ikke gøre sin egen påstanden om et evangelium hebræerne skrevet af Matthæus, en påstand om, at han blot tilskriver de kætterske Ebionitterne.

Mindehøjtidelighed
Matthæus apostlen

Attributter: En engel. Protektion af: Revisorer; byen Salerno i Italien; bankfolk; skatteopkrævere; parfumefabrikanter; tjenestemænd.

Matthæus er anerkendt som en helgen i den romersk-katolske, ortodokse, lutherske og anglikanske kirker. (Se Matthæus Kirke.) Hans navnedag fejres den 21. september i Vesten og den 16. november i øst. (For de kirker, som følger den traditionelle julianske kalender, den 16. november i øjeblikket falder den 29. november af den moderne gregorianske kalender). Han mindes også af den ortodokse, sammen med de andre apostle, 30. juni Synaxis af de hellige apostle. Hans grav er placeret i krypten Salerno Cathedral i det sydlige Italien.

Ligesom de andre evangelister, er Matthæus ofte afbildet i kristen kunst med et af de fire levende væsener i Åbenbaringen 4: 7. Den ene, der ledsager ham, er i form af en vinget mand. De tre malerier af Matthæus af Caravaggio i kirken San Luigi dei Francesi i Rom, hvor han er afbildet som kaldes Kristus fra hans profession som samler, er blandt de vartegn for vestlig kunst.

I Islam

Koranen taler om Jesu disciple, men nævner ikke deres navne og henviser i stedet til dem som "hjælpere til Guds værk". Muslimske eksegese og Koranen kommentar, betegnelserne dem og omfatter Matthæus blandt disciplene. Muslimske eksegese bevarer den tradition, at Matthæus og Andreas var de to disciple, som gik til Etiopien for at prædike budskabet om Gud.


                                                           

Det dynamisk skiftende indhold på denne side er sammensat af bearbejdet materiale, der fortrinsvis er inspireret af fakta fra ovenstående links. Disse links er i sig selv og i høj grad spændende og anbefalelsesværdig læsning.
Jeg påberåber mig således ingen former for ophavsret over nærværende materiale.
Jeg takker hermed for inspiration. :-)
M. Due 2024 - LU: 12:19 Pt: 25 msec.